2018-11-18

Tesla visar Model 3 i Sverige & bygger världens största batterilager i USA

Detta inlägg är signerat Johan.

Det händer mycket för Tesla nu. Idag börjar tex Tesla visa sin senaste elbil Tesla Model 3 i företagets utställningslokal i Göteborg på Södra Hamngatan 41 och sedan några dagar kan Stockholmarna besöka Mall of Scandinavia i Solna utanför Stockholm för att provsitta och klämma på den omtalade elbilen. Tesla Model 3 som alltså redan seglat upp som en av de mest sålda bilarna i USA. 

Jag har själv reserverat en Model 3 och utan att ha provkört den gått så långt som att kalla den nya T-Forden. Ska kika närmare på den i veckan och förstås provköra den innan jag bestämmer mig, mer om det framöver.    

Den som är intresserad av en Tesla Model 3 (eller Model S och X) och vill få tillgång till gratis laddning med Teslas Superchargers de första 6 månaderna kan använda min Tesla-referral-länk här
Tesa Model 3
Bildkälla: Tesla.com

Men Tesla liknar allt mer ett snabbt växande energibolag som även tillverkar 100-tusentals elbilar. 

Vi har tidigare skrivit om hur Tesla (nu Tesla Energy) byggt världens största energilager i södra Australien. Ett energilager med en effekt på 100 MW och en lagringskapacitet på 127 MWh som ersatt kolkraftverk och kombinerats med en vindkraftpark samt klivit in som reservkraft vid strömavbrott i andra delar av elnätet, betydligt snabbare än något kol eller naturgaskraftverk förmår. 

Men nyligen meddelade California Utilities Commision att de godkänt fyra batterilager för delstaten Kalifornien, varav två blir världens i särklass största.

Totalt kommer dessa fyra batterilager ha en effekt på 567,5 MW och en lagringskapacitet på hela 2260 MWh. Teslas batteri kommer vara på 182 MW och 730 MWh medan Vistra Energy kommer installera ett ännu större batterilager på 300 MW effekt med 1200 MWh lagringskapacitet. Läs gärna mer om satsningen här

Att Kalifornien nu storsatsar på batterilager är inte bara mycket positivt för den fossilfria omställningen av energisystemet i delstaten och därmed klimatetFör Kaliforniens del innebär det förstås att fler gaskraftverk kan läggas ner för att istället erättas med fler sol- och vindkraftverk som kombineras med just gigantiska batterilager. Det är nämligen just det California Uttilities Commision ämnar göra, två gaskraftverk som går i pension ersätts av dessa nya batterilager.

Detta kan även bli en gamechanger för Kalifornien och bidra till att accelerera installationen och konkurrensen på kontrakt för gigantiska batterilager globalt. Trump-administrationen kan försöka underlätta för fracking av naturgas i Kalifornien och andra delar av USA hur mycket de vill men när priset och elnätet kan göras mer stabilt med batterilager kommer marknaden välja dessa alla dagar i veckan. 

En ökad andel amerikansk naturgas kan förvisso gå på export och även omvandlas till flytande naturgas (LNG) för bränsle i fartyg tex men att fler hushåll kan få sin el genererad från förnyelsebart kommer leda till fler investeringar inom förnyelsebart vilket snabbt kommer bli en självförstärkande cirkel där även fordon och fartygstransporter mm kommer påverkas av ett ökat krav på elektrifiering för att få ner transportkostnaderna. 

Elleverantörer på allt fler håll i världen inser att tekniken för gigantiska energilager nu är mogen och kan erbjuda kostnadsbesparingar och praktiska lösningar som inget annat alternativ kan, bortsett från moderna, redan installerade vattenkraftverk.  

Även i Sverige kan vi framöver vänta oss stora energilager. Vattenfall har ju redan avtal om ett batterilager i Amsterdam på 3,2 MWh med batterier från BMW som ska användas tillsammans med vindkraftparken Princess Alexia. Och i takt med att svenska Northvolt börjar leverera batterier de närmaste åren kommer tillgången och priser på stora energilager i Sverige sannolikt öka markant. Detta kan tex bli aktuellt för att lösa Gotlands balansering av elnätet som idag är extremt sårbart, inte bara på grund av tekniska problem med kraftstationer utan då överskottet från vindkraften på ön inte kan tillgodoses och överföras till fastlandet med begränsningarna i kabelöverföringen. 

Just nu är det stopp för ny utbyggnad av vindkraften på Gotland pga den begränsade kabelöverföringen till fastlanet, trots de goda vind-förutsättningarna för att dels skapa ett överskott som kan exporteras till fastlandet och dels stärka öns egen beredskap och självförsörjning av el. Men för att detta ska gå krävs alltså stora batterilager på ön.

Jag ser fram emot att Northvolt kommer igång med sina batterilager men tycker samtidigt att tex Gotland bör se över möjligheten att låta Tesla installera batterilager redan nu då behovet är så skriande och de visat att de kan installera dessa snabbare än någon annat företag (inom 100 dagar i Australien) och sannolikt till ett konkurrenskraftigt pris.  


Rader med sammankopplade Tesla Powerpacks
  Bildkälla: Tesla.com 

3 kommentarer:

  1. Jag anser att vi senare också ska bygga ny kabel till Gotland för el i båda riktningarna. Anser att det är en bättre lösning för både Gotland och resten av Sverige. Leder till bättre utnyttjande av sol och vind och något lägre elpris för konsumenterna samt vid export mindre fossilt bränt i söder och öster.

    Vokswagen ska satsa 450 miljarder på att komma ikapp när det gäller elbilar och självkörande. 1/10 av Sveriges BNP. Det börjar bli betydande insatser.

    Finns också andra typer av batterier än litiumjon. De borde bli billigare när det gäller stationära lager. Lyssnade på Saltex häromdagen och deras saltlager ska bli bättre och bättre för varje laddcykel.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  2. Varför anser du det? Svenska Kraftnät har mycket noga övervägt frågan och kommit fram till att kostnaden för en ny Gotland-kabel inte kan motiveras. Varför ska vi alla betala en dyr kabel för att andra ska kunna tjäna pengar på att bygga vindkraft på just Gotland?

    Sveriges elproduktion är till mindre än 2% beroende av fossilt bränsle. Det är GIVETVIS billigare att bygga sol&vind i "söder och öster" än att bygga det på Gotland där leveransen är begränsad (kabel). Du försöker lösa ett problem som inte existerar, till hög kostnad.

    SaltX lagrar värmeenergi. I Sverige är det näst intill irrelevant, eftersom dygnsutjämning med ganska stor lätthet hanteras av vår vattenkraft. Hellre goda effektmarginaler än dyra och obekväma saltlager och "efterfrågeflexibilitet" för att åstadkomma dygnsutjämning.

    SvaraRadera
  3. Tack Anonym men min syn på det hela är fortfarande lite annorlunda. Jag menar att Svenska Kraftnät (SK) har varit sega när det gäller utbyggnad av kraftnätet från norra till södra Sverige. Möjligen trodde SK att Vattenfall skulle fortsätta satsa på gamla rektorer. När sedan Vattenfall började satsa på vindkraft, överraskade av den hastigt förbättrade ekonomin, har SK försökt snabba upp moderniseringen av sitt nät. Gotland är mer perifert med liten folkmängd så SK har sett det som mindre angeläget eftersom elförsörjning av Gotland går att lösa hyfsat lokalt med lägre investering än en ny kabel. Se tex Ny Teknik om det stora batterilagret.

    Men för Sverige skulle vindel till Gotland ge bättre utnyttjande av mer utbyggd vind som oftast kommer från väster och sedan när vinden avtar i väster tar den i mer på Gotland. Gotland har bra vind och kan lättare byggas ut med mer än vad lokalt oftast behövs och det också i havet.

    Vilka tjänar då pengar på en dyr kabel? Ja alla på Gotland får säkrare el. Vi som använder el får billigare el när priset per kWh sjunker och lite säkrare eltillgång. Givetvis tjänar de som bygger kabel, vind och sol på Gotland pengar. Det blir totalt mindre fossilt bränt för även om Sverige bara bränner 2% så importerar vi tidvis också el från fossila kraftverk.

    Förlorare är de som bränner fossilt och det blir lite sämre ekonomiskt resultat för ägare av vattenkraft och gamla reaktorer.

    Vattenfall testar SaltX som verkar ha ett klart billigare system än litiumjon (Li) för att lagra el. Systemet väger mer och är förmodligen långsammare dvs det passar knappast för fordon. Vid det stora försöket i Berlin med Vattenfall får man första resultat inom kort. Fungerar slutligen så att ett salt med tillsats torkas ut från vatten vid laddning och sedan med ånga får man ut 500 graders ånga till en turbin. Saltet blir lite effektivare för varje laddning genom att tillsatsen omsluter allt mindre saltkorn. Tidigare har saltlagring medfört allt större saltkorn per laddning och därmed sämre verkan. Vattenfall ska om det fungerar som tänkt använda det vid större vindkraftanläggningar. Gissar till havs.

    När det gäller Sverige är vi lyckligt lottade med vår vattenkraft. Lokalt vid vindkraftparker med svagt nät för topplast kan nog saltlagret användas även i Sverige åtminstone tills SK hinner modernisera nätet.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.