2019-03-13

Einride får godkännande att köra förarlös eldriven lastbil på allmän väg

Detta inlägg är signerat Johan. 

Svenska tech-startupen Einride har nu fått godkännande av Transportstyrelsen att köra en av sina T-podar, en förarlös eldrivnen lastbil på allmän väg. Beslutet innebär att det samarbete som Einride inledde med DB Schenker i november nu kan ta nästa steg och betyder att Einrides T-Pod under våren kommer börja köra varor mellan ett lagerhus och en termninal på en kortare sträcka inom DB Schenkers distrubitionscentral i Jönköping. 

Detta blir första gången en självkörande eldriven, förörlös lastbil kör på allmän väg i Sverige och mig veterligen i världen. 

Detta kan vi bland annat läsa i ett pressmeddelande på Einrides hemsida där även Jochen Thewes, VD för DB Schenker, uttalar sig:
"Självkörande lastilar kommer bli allt viktigare inom logsistiksektorn. Tillsammans med Einride introducerar vi nu autonoma, helt självkörande lastbilar till ett kontinuerligt flöde på allmän väg - en milstolpe i omställningen till morgondagens transportsystem"
Även Einrides VD Robert Falck uttalar sig: 
"Tunga vägtransporter står för en betydande del av de globala koldioxidutsläppen. Pilotprojektet i Jönköping är en litet med viktigt steg mot ett hållbart transportsystem. Tillståndet från Transportstyrelsen är ett viktigt bevis på teknikens säkerhet."   
Einride har fått mycket stor uppmärksamhet de senaste året då till skillnad mot tex Scania och Volvo Trucks helt plockat bort förarhytten och kör helt på el. De erbjuder även systemlösningar där service och övervakning samt fjärrstyrning av fordonen är centrala och där de tar hjälp av egenutvecklad mjukvara däribland utvecklingsverktyg inom Artificiell Intelligens (AI). 

Vad som tilltalar mig är framförallt att Einride tänker utanför boxen och är helt fokuserad på att påskynda den fossilfria omställningen av transportsystemet inom gods och ja framöver kanske även timmer med T-logen jag skrivit om tidigare. 

Einride består av många framförallt unga kvinnor och män, specifikt ingenjörer och programmerare som inser att det är bråttom om vi ska ha en chans att fixa klimatutmaningen. Lastbilsindustrin kommer likt inom personbilssidan bara röra sig precis så många steg som kortsiktiga politiska beslut och en inflytelserik opinion kräver. På många sätt kan man beskriva Einride som lastbilsindustrins motsvarighet till Tesla med skillnaden att Einride inte ämnar att bli en hårdvarutillverkare utan lägger fokus på mjuvkara och systemlösningar till transportbolag och större affärskedjor. 

Einride fokuserar även på mindre lastbilar men dsom med tillräcklig räckvidd och snabbladdning kan ta sig såväl inom som mellan städer, tack vare smart laddning och ett stort antal fordon i rörelse. Ja och så esset i rockärmen, lasbilarna behöver inte stanna för att föraren ska sova eller vila bara för att ladda eller lasta på och av varor.     

Jag äger aktier i Einride. 

Se gärna tidigare inlägg om Einride.  


Nyligen deltog Einride vid mobilteknik-mässan MWC 2019 i Barcelona där de i samarbete med Telia och Ericssons 5G-teknik lät deltagare på plats fjärrstyra en T-Pod som befann sig på AstaZero:s testbana utanför Borås. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.