2019-03-01

Model 3 börjar levereras i Sverige -besökt en parkering fullpackad med elbilar

Detta inlägg är signerat Johan. 

Igår inleddes de första leveranserna av den omtalade elbilen Tesla Model 3, elbilen som många tror kommer ta många svenskar och européer med storm och som redan nu är den mest sålda elbilen i Kalifornien och den sjunde mest sålda personbilen i hela USA.

Och nu har den alltså kommit till Sverige. Jag och min nya studiotekniker tillika fotografpartner Gustav begav oss därför i onsdags till Trosta park utanför Arlanda flygplats där Tesla nu lastar av väldigt många Tesla Model 3. När vi kom dit på onsdagseftermiddagen räknade vi till minst 50-talet Tesla Model 3, plus tiotalet Tesla Model S och Tesla Model X.


50-talet Tesla Model 3 utanför Arlanda i väntan på att få regskyltar
Foto av fotgraf Gustav Andersson för Olja för Blåbär och Evolution Show

Jag säger det redan nu, Volvo får se upp även i Sverige för de är redan slagna på sin största marknad, dvs USA där Tesla redan säljer dubbelt så många bilar som Volvo. Den som tror att Polestar 2-modellen som nyss visades upp och kommer börjar levereras nästa år kan matcha Model 3, får nog tänka om. Detta då Tesla inom sex månader även släpper den betydligt billigare varianten av Tesla Model 3 som redan kommer kunna levereras i USA inom 2-4 veckor där den kan beställas idag för 35 000 dollar. Tesla håller alltså sitt löfte om en elbil för 35 000 dollar. 

Det innebär att en Tesla Model 3 kan komma gå för 400-450 000 SEK i Sverige innan avdrag för supermiljöbilspremien. En betydande prisssänkning mot dagens 625 480 SEK för den billigaste av den fyrhjulsdrivna varianten, den billigare kommer komma med endast framhjulsdrift, för mer detaljer se Tesla Club Swedens eminenta genomgång . Prissänkningen innebär att den billigaste varianten av Tesla Model 3 modellen kommer gå för cirka 200 000 SEK mindre än Polestar 2 (nej inte Volvo riktigt men låt oss säga det) som verkar hamna på cirka 630 000 i utgångspris (en billigare ska släppas längre fram dock). Teslas prissänkning möjliggörs framförallt genom att lägga ner de flesta showroomen och istället satsa på fler service center och ge kunderna möjlighet att ta leverans med möjlighet till 7 dagars "öppet köp" eller maximalt 160 mils körning.

Men provkörningar kommer säkerligen bli möjliga ändå även innan kunder ska ta beslut om beställningar då många av alla de nya Tesla Model 3 -ägare som kommer vara ute på vägarna snart, sannolikt är villiga att visa upp och även låta provköra sina bilar av andra intresserade. Det är åtminstone min erfaranhet efter att haft möjlighet att köra en Tesla Model S sedan 2014. 


En av de första Tesla Model 3 att levereras i Sverige
Foto av fotograf, Gustav Andersson för Olja för Blåbär och Evolution Show

Tesla har även säkrat sin tillgång till billiga och effektiva batterier genom egen tillverkning med Panasonic och sitter idag på cirka hälften av hela världens batteritillverkning för elbilar. Resten får övriga biltillverkarre med andra ord dela på. Fundera på vad det innebär för marginalkostnad per batteri och slutpris för tex Volvo, VW, Mercedes osv när de ska sätta prislappen på sina elbilar. Dessutom har Tesla en annan fundamental fördel med världens i särklass största snabbladdningsnätverk. När övriga således får dela på det som finns kan Teslas elbilar ladda nästan överallt så länge de har adapters med sig till specialare som tex Chademo.

Tesla har erbjudit övriga biltillverkare att dela på kostnaderna för att andra ska få tillgång till Teslas laddningsnätverk som redan idag möjliggör resor över i praktiken hela central- och västeururopa, samt Norden och förstås Nordamerika och nu stora delar av Kina och Australien. Men det har inga nappat på...

Tesla har uppenbarligen mer angenäma problem som att deras välutbyggda snabbladdningsnätverk sannolikt kommer usättas för köbildning värre än de som redan kan uppstå i elbilslandet nr 1, dvs Norge när det plötsligt börjar krylla av Tesla Model 3 i Sverige. Vid flaskhalsar som snabbladdningsstationen vid Infracity norr om Stockholm är det redan nu från och till köer. Häromdagen svängde jag förbi för att kika och då stod fyra Tesla Model S och X och väntade på att få ladda. Här finns bara sex laddstolpar vilket är mycket få för att vara Tesla, numera är det mellan 8-12 eller många fler likt i Norge vid Teslas många supercharger-stationer. 


Köbildning vid Teslas snabbladdningsstation vid Infracity norr om Stockholm
Foto av fotograf, Gustav Andersson för Olja för Blåbär och Evolution Show

Det tog inte så många minuter innan första laddplatsen blev ledig men flera Teslor kom och vände för att de inte orkade vänta...  Gissa hur det kommer se ut när 100-tals Model 3 börjar dyka upp bara i Stockholmsområdet!? Det kommer krävas många fler snabbladdningstolpar och stationer i Sverige de närmaste 6 månaderna det är en sak som är säker även för Tesla. 

Det blir bråda dagar för Tesla den närmaste månaden men jag tror det kan ge en positiv injektion för intresset kring elbilar. Elbilar är förstås bara är en liten del av den fossilomställning vi måste göra och som bara börjat. Elbilar precis som andra transportmedel generellt bör användas av fler under samma resa för minskat fotavtryck och effektiv energianvändning. 

Jag har tidigare reserverat en Model 3. Jag har även satt upp mig i kö för två alternativa mindre elfordon, Sono Motors Sion och Arcimotos Fun Utility Vehicle. Jag varken kan eller vill köpa alla utan för att kunna byta elbilen jag kör idag till något mindre. Jag får ingen ersättning för inlägget men jag har aktier i Tesla. 

Vi kommer återkomma med analyser och samtal om elbilar, smarta energilösningar, inspiration för hållbar livsstil och utveckling inom artificiell intelligens (AI) i kommande program i Evolution Show som har premiär inom kort. Mer om det snart!

3 kommentarer:

  1. Betyder att bilarna flygs in eller?

    SpaceX's Crew Dragon har nyss lyft och kommer nog avlösa en del ryska raketer. Min gissning är att rymden intresserar Musk mer än bilarna. Han har redan gjort sin stora insats för elbilar och nu är "alla" med i färden mot framtiden.

    Strax hämtas jag av dottern för färd till IKEA, ett annat företag som förändrat omvärlden.

    De bin som nu slipper gift är också betydelsefullt och tidningsartikeln hade en betydelse för mångas uppfattning. 10% dyrare socker möjligen.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snarare blir det socker från någon annan del av världen.

      Nu har aldrig sockerbetsodling varit särskilt lönsamt att odla här.
      Dessutom är sockerbruken så nerkörda sedan länge.
      Plus att de mesta av sockerbruken ägs av ett danskt bolag.

      Så vi får nog vänja oss vid att importera allt vårt socker i framtiden.

      Radera
  2. Hej Nanontec! Teslas bilar skeppas med fartyg till Europa och vidare med lastbil till Sverige så inte med flyg som tur är. Anledningen Arlanda valts är sannolikt att det finns många större parkeringsplatser i området med närhet till Infracity/Upplands Väsby där Tesla har sitt servicecenter. Teslas Service Center har sedan länge problem med parkeringsplatser vid Infracity och kommer sannolikt få hitta en större anläggning med omkringläggande parkeringsytor men inte helt lätt i Stockholmsområdet... Kan tänka mig Tesla har liknande problem i Malmö och Göteborg.

    Verkligen spännande med SpaceX Crew Dragon uppskjutning. Hoppas det går bra och vi snart får se en lyckad bemannad uppskjutning till ISS rymdstation.

    Kul du uppskattade debatt-artikeln SvD om bina och pollinatörerna.

    Trevlig lördag!

    Mvh
    Johan

    SvaraRadera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.