2019-05-01

De självkörande fordonen är redan här, eller? Anna Pernestål ger svar

Detta inlägg är signerat Johan.

Framtiden för självkörande fordon ser ljus ut och vi är bara månader eller möjligen ett par år från fullt självkörande bilar på vägarna utan mänsklig kontroll bakom ratten. Åtminstone om vi ska vi tro Teslas VD Elon Musk som säger att nya elbilen Tesla Model 3 tack vare företagets nya egenutvecklade supergrafikprocessorer, kameror och sensorer kan erbjuda sina Tesla-ägare fullt självkörande förmåga redan i början av nästa år.

Framförallt menar Elon Musk att företagets neurala nätverk hela tiden lär sig att köra bättre och bättre genom de erfarenheter det bygger upp genom att samla in kördata från cirka 400 000 Teslor där människors körvanor och all möjliga udda situationer samlas in som sedan med djupinlärning/artificiell intelligens (AI) gör det möjligt för det neurala nätverket/bilarna att ta säkrare beslut än människan vid liknande situationer.   

Det är förstås lätt att avfärda Elon Musk som en tidsoptimist, han brukar ju missa med ibland ett par år i sina framtidsprognoser/löften men när det kommer till att leverera på ett tekniskt plan har Tesla och likaså rymdbolaget SpaceX lett utvecklingen i flera år och ligger fortfarande långt före sina konkurrenter. Alltfler tunga investerare menar att de flesta har svårt att analysera utvecklingen av självkörande bilar och i synnerhet bolaget Tesla då företaget inte bara utvecklar elbilar utan även batterier och solcellspaneler och ja snart tunga eldrivna lastbilar. Nyligen förklarade tex Cathie Woods, VD och grundare för  investerarfonden Arkinvest i en sevärd intervju på CNBC att Arkinvest tillsatt ett specialteam för att sätta in sig i Tesla. Teamet kom fram till att de är övertygade om att bolagets aktievärde kommer bli mer än tio gånger högre än vad det är idag då konkurrenterna ligger tre till fyra år efter och att Teslas utveckling bara börjat.     

Jag har skrivit mycket om detta på bloggen de senaste åren och bland annat deltagit vid flera konferenser om självkörande fordon, senast i november när Podcar City konferensen hölls i Gävle som jag filmade i sin helhet och kan ses på vår internationella youtube-kanal.  2016 besökte jag och Roberth Rivium Park -Europas första självkörande system med små eldrivna minibussar och 2015 var jag i Silicon Valley när Podcar City -konferensen hölls där.

Det är verkligen inte lätt att sätta in sig i utvecklingen inom självkörande teknik om en inte lägger ner mycket tid och är tekniskt intresserad. För vad menar vi tex egentligen med självkörande bilar? Fullt självkörande fordon överallt, hela tiden eller inom avgränsade områden?  Och vilka utmaningar och möjligheter väntar, när kan vi tex se de första fullt självkörande bilarna i riktig trafik? Kommer trafiken rent av dubbleras om vi försvisso minskar antalet bilar i bruk men de som används kör fler kilometer per fordon och därmed skapar trafikkaos? Eller finns det en möjlig hållbar väg framåt där vi inte bara delar självkörande eldrivna fordon utan även delar dem under samma resa och istället för att betala för resan betalar för upplevelsen/servicen i fordonen under resan?


För att uppdatera mig om läget och i ett försök att besvara många av de frågor som säkert många har om vad som väntar när det kommer till självkörande fordon bjöd jag in Anna Pernestål till Evolution Show med ett avsnitt i min nya studio för ett program om just utmaningarna och möjligheterna med självkörande fordon. Vi samtalar bland annat kring hennes slutsatser i en artikel i den vetenskapliga tidningen Forskning och Framsteg hon skrev för inte så länge sedan.  

Anna Pernestål är en av Sveriges ledande experter på självkörande teknik och systemanalys och är chef och forskare vid Integrated Transport Research Lab (ITRL) vid Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm där hon följer den senaste utvecklingen på nära håll och även samarbetar med företag som Scania och Ericsson i olika projekt inom utveckling av självkörande teknik. 

Anna Pernestål var även med i första programmet av Evolution Show där vi samtalade om varför vi måste hjälpa pollinatörer som honungsbin (jag är biodlare sedan drygt fem år och har bland annat skrivit om binas värde i Svenska Dagbladet vid ett flertal tillfällen , nyligen med Sveriges Biodlares Riksförbund. 

Häng med på ett fördjupat samtal om de självkörande fordonens framtid tillsammans med Anna Pernestål!



Avsnittet kommer inom kort även vara tillgängligt att lyssna på via tex Soundcloud, Anchor eller Spotify.  



5 kommentarer:

  1. Uppskattade programmet och tycker att din gäst och du gav mig mer kunskap samt att ert samtal fick mig att tänka lite annorlunda än tidigare. Ganska självständigt rörliga maskiner väljer jag att fundera lite kring.

    Behövde en hasp igår till en liten grind som ska skydda mot rådjur. Tog bilen och brände ut en mindre mängd CO2 för att ta mig till affären och hem igen. En liten drönare kunde fixat detta snabbare om tjänsten fanns.

    Ikväll kommer en matleverans med en skåpbil. Varför ska den behöva köra hela vägen fram? Sista biten borde klaras med en liten rullande robot som sedan återvänder till någon uppsamlingspunkt.

    Svårt att beställa grönsaker och frukt när man helst vill se kvalitet först. En liten robot som har bra kamera och plockar, vrider och vänder på paketet med jordgubbar så jag slipper mögliga i botten det skulle underlätta.

    En självkörande bil som har en minutfärsk karta bör kunna köra snabbare än om den måste hinna analysera nya föremål. 5G är som jag ser det en förutsättning för att snabbt förmedla data om tex bild på hinder bakom krönet.

    Vid rödljus kan alla självkörande som inte har primitivare fordon mellan sig starta samtidigt och hålla mycket kort avstånd.

    AR ger möjlighet att samverka med andra människor och robotar utan att fysiskt vara i samma rum eller ens kontinent. Ser det som en mer utvecklad bildkommunikation. Kan minska behovet att börja samtidigt på en arbetsplats och därmed smeta ut resandet mer över dagen.

    Tror de elflyg som nu utvecklas, ska finnas godkända om några år, och klarar 40-50 mil med dagens batterier kommer att ta allt mer av persontransporter på sträckor över 10 mil. Det låga bullret gör att sjöar i städer kan bli start och landningsplatser.

    Hybridflyg kan nog ta en hel del längre transporter där hastigheten inte är helt avgörande. Gillar den svenska planen på lyxflygningar mellan Svalbard och Nordpolen som start. Bör snabbt likt Tesla gå ner i pris.

    Tveksam till att snabbtåg har något utrymme i Sverige. Däremot måste dagens spår, växlar och signalsystem snabbt rustas upp och kompletteras med omkörningssträckor. Pendlade mycket på 90-talet mellan Stockholm och Göteborg och försökte mest möjligt åka tåg där det går att jobba på ett helt annat sätt än med flyg.

    Stryk bort ovidkommande kommentarer för det blev lite långt.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  2. Hej Nanotec! Kul du uppskattade avsnittet och tack för tänkvärd input som vanligt!

    Håller med om att last mile/sista kilomteter leveranserna lätt bör kunna lösas med självkörande eltransporter såväl för persontrasporter som varutransporter. För persontransporter finns goda möjlighter att bygga podcar-system med tex minibussar likt de testas i Järfälla.Små robotleveranser testkörs ju sedan länge både i London o Helsingfors tex och bör kunna vidareutvecklas. Parkeringsleveranser via bilpooler bör och också kunna vidareutvecklas, givetvis med krav på elfordon.

    Hoppas på många spännande gäster framöver, har du önskemål eller tips får du gärna hojta till här (eller maila mig).

    Mvh
    Johan

    SvaraRadera
  3. Hej.. finns det verkligen något försäkringsbolag som vill försäkra en självkörande bil?? Ett senarie kan vara: en barnvagn kommer snabbt ut i vägbanan och samtidigt ett mötande fordon.. den självläkande bilen hinner inte bromsa utan måste välja. Antingen krossa barnvagnen eller fronta den mötande.. i den mötande bilen kör en värdefull forskare.. i barnvagnen ligger ett efterblivet barn.. vad väljer den som programerat bilen??? Och vem åker dit för vårdslöshet i trafik?? Programmerare eller ägaren till bilen??? Vem betalar skadestånd???

    Mvh: Berra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Hej Berra! Ledsen sent svar, varit fullt upptagen med fler studioinspelningar och planering av kommande (nästa med Sophie Gripenberg om återanvändning av kläder/material och hållbart mode kommer ut på onsdag nästa vecka).

      Lyssnade nyss på Warren Buffet som fick frågan om bilindustrin är på väg att själva kliva in i försäkringsbranschen för att utnyttja den enorm mängd data den samlar in om sina användare (är ligger Tesla i framkant pga sina över 400 000 bilar som redan nu samlar in enorma mängder data om körbeteenden, hur olyckor kan avvärjas/hur de uppstår osv.

      Ställde just din fråga angående beslutsordningen för ett självkörande fordon till Anna Pernestål i videon ovan. Som jag ser det är det en kombination av regelverk och riskminimering där självkörande fordon kommer bli långt säkrare än en människa och flera avseende redan är det av den enkla anledningen att den har fler sensorer som konstant har "uppsikt" och distraheras jämfört med en människa som bara i bästa fall har full uppsikt framåt men inte bakåt åt sidorna och kan se bortom fordon framför tex.

      De moraliska frågorna kan man brottas med men jag tror i slutändan att vad som kommer avgöra är hur allmänheten upplever säkerhetsförbättringar och hur brister/olyckor hanteras för missförstånd och tekniska fel kommer uppstå i övergångsfasen mellan dagens semiautonoma fordon och de fullt självkörande. Kanske kommer inte ens självkörande fordon kunna vara 100 % självkörande i alla miljöer men ändå skapa avsevärda säkerhetsförbättringar. Jag lutar ändå åt att vi med hjälp av artificiell intelligens kommer nå 100 % självkörande fordon men att det pga regelverk och olyckor som du är inne på kan ta längre tid än vi skulle önska. Men skulle bli förvånad om vi inte ser den första 100 % självkörande fordonet med AI-styrning inom 10 år, kanske redan 5 år.

      När det gäller försäkringsanvsvaret tror jag att det i övergångsfasen kommer bli "operatörerna" av fordonen som kommer bära det och inte de som åker med, dvs till en början tillverkarna eller de som övervakar de självkörande fordonen (i de fall flottor av bilar köps in av en operatör). Försäkringspremien av självkörande bilar lär bli extremt låg men visst kan det hända att stämningar med jättebelopp uppkommer, särskilt vid extrema fall tills tekniken blir etablerad och fordonen byggt upp tillräckligt erfarenhet för de extremt ovanliga situationer som är de svåra för en AI/självkörande fordon att hantera, dvs ca 1 % av fallen är mindre som uppkommer i trafiken där människan har lättare att undvika en olycka.

      Mvh
      Johan

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.