2017-05-25

Nu är Bzzt Stockholms elpodtaxi här

Igår deltog vi vid lanseringen av Bzzt Stockholms nystartade elpod-taxibolag i Vasastan, i Stokcholms innerstad. Vi fick möjlighet att provköra en av de 18 taxipodarna som sattes i trafik igår och äran att agera ledarbil med en elbil (Tesla Model S) för att filma hela kortegen när samtliga podar skulle ta en premiärtur tillsammans innan de for iväg på olika håll för att hämta sina första kunder.

Vi har gjort en liten film om Zbees podtaxi-lansering, inklusive Roberths provkörning och rundvisning av podtaxin samt Johans intervju med Per Nyrenius, marknadsdirektör vid Bzzt Stockholm. Detta är inte rekationell reklam men vi har investerat i såväl Bzzt Stockholm som i Clean Motion (tillverkaren av Zbee-podden).

7 kommentarer:

  1. Är inte det där en eldriven EU-moppe? Dom behöver man inte B kort för att köra har jag för mig. Inköpspriset för en sådan kan inte vara speciellt mycket och lönen för en moppeförare måste vara rätt låg. Det innebär väl att det bör typ kosta hälften så mycket att åka med en sådan mot en vanlig taxi.. Men jag misstänker att priset är det samma om inte högre.. Har jag rätt? :)

    Mvh Berra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Hej! Nej, inga framkörningsavgifter eller andra avgifter. 3 öre/m eller 30 kr per km, vilket tom är billigare än Uber och mkt billigare än vanlig taxi på korta sträckor vilket dessa är till för. De har en räckvidd på mellan 60-90 km (beroende på om de är av senaste eller äldre modell) men kommer för det mesta endast köra några km per beställning.

      Förarna måste ha B-körkort bara för att företaget vill ha mer trafikvana/säkra förare men formellt är det en EU-moped och som sådan kan "Zbeen" som podden heter, köpas privat av Clean Motion som tillverkar dem.

      Bzzt sparar mest på inköpskostnaden som ligger ungefär på 1/4 mot en vanlig taxi och på driftskostnaden som är helt på el. Förarna har vanliga kollektivavtal men vad de tjänar vet jag ej.

      Tanken är att människor inom Stockholm, till en början inom Vasastan, Östermalm och Norrmalm ska kunna ta sig runt smidigt och billigt, samtidigt som man utsläppen kan minska. 18 poddar med endast ett laddgarage klarar inte mer trafik på en gång. Men insamlingen av finansieringsrundan och intresset för Bzzt Stockholm verkar ha gott långt över förväntan så det finns hopp om att de kan expandera i Stockholm och jag hoppas det öppnar för fler platser i Sverige också.

      För att tjäna pengar framöver hoppas de kunna sälja reklam på poddarna och göra många resor per podd.

      Mvh
      Johan

      Radera
    4. Det där tror jag kommer bli en succé. Fast om man tänker efter så skulle det bästa för hälsan och fetman i Stockholm vara om folk fick gå dom där korta sträckorna det rör sig om. När jag var i Stockholm sist lade jag märke till att fetman verkar vara utbredd där. Folk gick och tuggade på något hela tiden. Fetma och dålig hälsa kommer bli ett jätteproblem om vi inte dämmer i bäcken nu. Ett kanske större problem än framtida resursbrist..en omställning från fettkost/sockerkost till mer vegetarisk kost är något som kanske måste ske med tvång.

      Mvh Berra

      Radera
    5. Här är en hemmabyggd elbil som slår tesla i räckvidd. Rätt coolt och delarna i bilen är återvunna, även batterierna. :)

      https://m.youtube.com/watch?v=InWSsghejdE

      Mvh Berra

      Radera
    6. Hej! Tack för tipset, bra intiative men jag ställer mig högst frågande till hur de körde Teslan, 238 miles eller 38 mil med P90D? Borde ha räckt till minst 45 mil men förstås imponerande att ombyggnationen gick så bra. Jämförelsen är dock svår då Teslan är så mkt större. Olika modeller/storlek riktar sig til olika behov.

      Ska försöka hinna med en intervju men svensk herre i sommar som byggt om en 60-tals klassiker till en ren elbil, verkar lovande :)

      Att återanvända all den inbäddad energi som finns i stålet osv i gamla bilar är sannerligen klokt ur ett energi- och miljöperspektiv och något jag hoppas vi får se mer av framöver!


      Mvh
      Johan

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.