2019-09-16

Elektriskt elflyg minskar sårbarheten vid oljekriser- del 2 med Heart Aerospace

Med händelserna i helgen med drönar-angrepp mot världens största oljeraffinaderi i Saudiarabien, tillika hubben för världens oljeproduktion och leveranser ut i världen från Mellanöstern, påminns vi om värdet av att ställa om transportsystemet till fossilfri drift på bred front. Världsmarknadspriset Brent crude är i skrivande stund upp 8,55 %! 

Först när mer om omfattningen av skadorna blir kända och beroende på längden av produktionsavbrottet, just nu cirka 6-7 % av världens oljeproduktion vet vi hur stora konsekvenser det kan få för världsekonomin. Men för att sätta produktionsbortfallet i ett sammanhang, det är i runda slängar dubbelt så mycket som den kända reservkapaciteten som kan sättas in av de största oljeproducenterna i hela världen och det största enskilda produktionsbortfallet på oljemarknaden sedan oljekrisen 1973-74. 

Det finns utöver utökad produktionskapacitet i tex USA, Ryssland och Kanada, lager som ska räcka för OECD-länderna i 90 dagar, däribland i Sverige som IEA skapade just i samband med sitt bildande efter oljekrisen 1973-74. Men att öka produktionen eller leverera oljelager är inte enkelt och räcker inte hur länge som helst. Oavsett har händelsen sänt en chock till oljemarknaden att världens viktigaste oljekluster i Mellanöstern och getingboet kring Hormuz-sundet eskalerat till en ny farlig nivå. Ingen vinner på en eskalerad konflikt eller en oljekris i långa loppet men kortsiktighet och missförstånd i kombination av en sårbar världsekonomi som väntar sig ökad produktion av världens viktigaste smörjmedel, råoljan är en sårbar ekvation.     

En bransch där bränslepriserna är direkt avgörande för verksamheten och där oljepriset till stor del är en indikator på utvecklingen är flygbranschen.  Och som av en händelse handlar detta inlägg om hur vi ställer om denna oljeberoende bransch till något hållbart genom att blicka mot framtiden för kommersiellt elflyg utanför Sverige nu när del 2 av mitt samtal med Anders Forlsund, VD:n och grundaren för Heart Aerospace finns tillgänglig på Evolution Show (se även nedan) som jag är värd för. 

Jag kommer dock återkomma till sårbarheten för oljekriser och varför vissa avbrott i utbudet av olja leder till kriser medan andra inte gör det, i ett senare program på Evolution Show, det var trots allt det jag skrev min masteruppsats om vid institutionen för Freds o konfliktstudier vid Uppsala Universitet. Uppsatsen väckte efteråt bland annat intresse hos amerikanska och kanadensiska säkerhetsanalytiker och jag ombads skriva en sammanfattning av uppsatsen på Energy  Bulletin, det som idag är resilience.org och några år senare ledde det till boken Olja för Blåbär-Energi, Makt och hållbarhet som jag är huvudförfattare till och ja denna blogg!  

Men så till framtiden för elflyget! I första delen med svenska elflygspionjären Heart Aerospace med VD:n som jag skrev om i föregående inlägg låg fokus på själva tekniken och den svenska marknaden för kommersiellt elflyg. I del 2 som ni finner nedan pratar jag och Anders Forslund om vad dagens batteriteknologi möjliggör för resande och vilka marknader det öppnar upp för utanför Sverige och hur batteriteknologin kan utöka dessa marknader ytterligare fram till att de första kommersiella elflygen kommer igång om några år.   

Den som föredrar podcasts för att endast lyssna på avsnitten på Evolution Show finner de flesta plattformar för detta här

Framtiden för kommersiellt elflyg, ett samtal med svenska elflygspionjären Anders Forslund, VD och grundare av Heart Aerospace

7 kommentarer:

  1. Mina kunskaper ökar och jag blir på bra humör. Det som saknas för mig är hur företaget klarar att få fram nog med kapital. Vd ger ett gott intryck. Äntligen har jag fått klart varför det just är 19 passagerare. (Enklare certifiering).

    Funderar på vilken höjd som är optimal. Fossila plan behöver syre till bränslet men får samtidigt mindre luftmotstånd högre upp. Sedan behövs det också lite molekyler för att lyfta upp planet.

    Om vi snart kan få autonoma elflyg borde kraftigt ökade transporter bli resultatet för kostnaden måste bli attraktiv med den låga energikostnaden och minskade motorunderhållet.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nanotec! Ledsen sent svar, varit på resande fot med min elbil och senaste dagarna har jag vintrat in min bin vilket var extra mkt jobb då alla behövde extra vinterfoder i form av ekologiskt socker och vatten (de åt upp mer av sin honung än jag räknat med så blev ca 10-12 kg socker per sahälle (de hade ca 7-8 kg honung kvar).

      Ja viktig poäng angående kapital för att Heart Aerospace ska fixa resan fram till produkt och lönsamhet. Anders är dock tydlig med att de kommer behöva ta in miljarder SEK men jag tror det precis som Northvolt finns goda möjligheter att göra det i Sverige och internationellt. Tror även att om de kan få igenom att det endast flyger med en pilot och har en fjärrstyrande bevakningspilot i händelse något händer med piloten så bör de kunna få ner kostnaderna avsevärt och därmed även kunna locka med riktigt låga biljettpriser.

      Steg 2 är förstås helt autonoma flyg men är nog 10 år bort, åtminstone för passagerarplan med 19+ passagerare.

      Mvh
      Johan

      Radera
    2. Fjärrstyrande bevakningspilot borde ge nära autonom transport av varor. Jag tror kostnaden för detta bör bli så låg att flygtransport ökar kraftigt vissa sträckor. Borde komma åratal före passagerare.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  2. Lite O.T. ja, inte beroendet av olja.
    Just nu håller SLU i Ulltuna på med tester av elektriska autonoma jordbruksmaskiner.
    https://www.ja.se/artikel/60839/Forskningsprojektet-som-ska-gora-jordbruket-sjalvkorande.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anders. Borde kunna bli resultat som når ut och får lite pionjärer tidigt. Bevaka och berätta gärna när du vet mer.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    2. Tja, det finns gott om pionjärer i många länder.

      Kommersiella lösningar är inte långt borta heller.
      Om vi, till exempel, tar detta med självkörande fordon.
      Så har de funnits ute på marknaden ett tag nu.
      Det finns många bönder som har maskiner utrustade med GPS styrning.

      Tyvärr verkar det som Sverige helt har missat detta.

      Norge däremot ligger långt framme.
      https://sagarobotics.com/

      Radera
    3. O.t. igen,
      Får jag presentera en robot från nästa nordiska land.
      http://farmdroid.dk/

      Solcell/batteridriven och kan rensa ogräs på upp till 30 hektar.
      GPS precision på 2cm

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.