2019-12-31

2020: Teslas stora genombrott och elfordon för massorna?

Gott Nytt År! 

2019 blev året då elfordonen slog igenom både medialt och på de stora bilutställningarna. I stort sett alla biltillverkare visar nu upp helt eldrivna fordon, vare sig det handlar om lätta personbilar eller tunga lastbilar.   

Men bortsett från Tesla väntar vi tyvärr fortfarnde på snabbt växande volymer av elbilar som de flesta har råd med eller som syns i stora antal på vägarna så att de breda massorna får upp intresset för elfordon. Och framförallt sprids fortfarande väldigt mycket vilseledande och direkt felaktig information om hur det är att äga elbil, vad som på engelska brukas omnämnas, Fear, Uncertainty and Doubt eller FUD!   

Samtidigt ser vi i tex Sverige nu en exponentiell utveckling av antal nyregistrerade elbilar som tagit fart bara de senaste åren. Nedan följer ett diagram över utvecklingen av laddbara elbilar från elbilsstatistik.se fördelade på helt eldrivna BEV (PB) (battery electric vehicles) -personbilar (rosa), BEV (LB) -eldrivna lätta lastbilar (gult), BEV (MC) eldrivna motorcyklar (blå) och laddbar elbilar -laddhybrider (PHEV), (gröna staplarna).

Det är tex glädjande att under året se några av de många Tesla Model 3 som började rulla på svenska och europeiska vägar 2019. I september var Tesla Model 3 den 6:e mest sålda bilen i Sverige som jag skrev om tidigare.


Jag var själv på plats ute vid parkeringsytorna vid Trosta park utanför Arlanda i slutet av februari och såg några av de första Model 3 som levererades till Sverige. Jag kunde ha varit en av de absolut första att själv ta emot en då jag sedan 2014 kör en Tesla Model S och hade förtur på den Model 3 jag reserverat men valde att sätta upp mig på den något större Tesla Model Y istället (Model 3 är aningen för liten för mina behov, vill gärna få in en bikupa med två lådor i bakluckan tex...). 

Tesla Model 3, en av de första att levereras i Sverige

Räknat jan-nov i år hamnar dock elbilen (Tesla Model 3 bäst sålda elbilen 2019) på 23:e plats med en marknadsandel på 1,17 % enligt Bilswedens senaste statistik för nybilsregistreringar. Mest sålda elbilen hittils (totalt på vägarna) är dock Renault Zoe, följt av Tesla Model S, Nissan Leaf och Tesla Model 3, detta enligt elbilsstatistik.se . Men Tesla Model 3 lär gå upp till första plats inom sex månader tippar jag. 

Det är ändå minst sagt anmärkningsvärt hur snabbt en elbilstillverkare klivit in på inte bara svenska marknaden utan även i stora delar av Europa i synnerhet i Tyskland, Holland och Norge. 

Jag vill dock passa på att slå ett slag för lilla startupen Sono Motors som nu kämpar för att få ut sin första elbil ni kan läsa mer om i tidigare inlägg. De satte upp ett mål om att ta in 50 miljoner Euro på 30 dagar som avslutades igår och de fick in 32 miljoner Euro vilket jag tycker är bra jobbat. Jag har själv reserverat en Sion som deras första lilla, delvis soldrivna elbil heter men hoppas de når marknaden då de just tänker hållbarhet, ekonomi och delbarhet av ägandet/användningen rakt igenom!  

Vad gäller elfordon generellt är det även värt att tillägga att elbussarna äntligen kommit till Sverige i riktiga volymer, vilket beskedet att Volvo levererar 157 elbussar i Göteborg indikerar. Vilket verkligen är på tiden och egentligen är mycket viktigare än elbilar då det snabbt minskar utsläppen från kollektivtrafiken i och kring städerna.   

Men tillbaka till Tesla. I USA går Tesla som tåget och nu i dagarna hända något helt avgörande för företaget. På tio månader byggdes första etappen av en ny Teslafabrik i Shanghai i Kina, den första fabriken av en icke kinesisk biltillverkare som inte heller har en kinesisk partner. Redan igår levererades de första 15 elbilarna från nya Tesla-fabriken i Kina som gick till Tesla-anställda

Inte nog med att det kan vara världens snabbaste byggda
fabrik av den här storleken, det är ett avgörande ögonblick både för Tesla och Kina. Ungfär samtidigt fick Tesla beviljat ett lån av kineiska långivare på 1,4 miljarder dollar vilket lär säkra utbyggnaden av fabriken och återbetalningen av de lån som förfaller den närmaste tiden. 

För Kina innebär det inte bara mycket prestige att världens ledande elbilstillverkare kommer till landet. Det blir ett kvitto på den teknik och elektrifieringsledning Mittens rike vill leda och visa upp för omvärlden och inte minst sina egna medborgare. Kina är världens i särklass största marknad för bilar och (inklusive rena elbilar) och det finns en enorm efterfrågan på Teslas bilar i landet som Kinas ledning kan tillmötesgå med sina snabba beslutskedjor.

Att Kina ger elbilar företräde och landet kan ta snabba beslut i den vägen blev tydligt nyligen. Trots det upptrappade handelskriget mellan Kina och USA kunde Teslas vd och grundare Elon Musk åka till Kina och efter möte med ledande kinesiska tjänstemän få till ett undantag som innebär att Tesla som enda icke kinesiska tillverkare undgår att behöva betala den för icke kinesiska tillverkare annars obligatoriska bilskatten på 10 %. En enorm fördel för Tesla som vi strax ska återkomma till. 

Att Tesla framöver sannolikt kommer sälja bäst just i Kina av alla sina marknader, ja till och med bättre än i Kalifornien och i hela USA vore ingen överaskning men samtidigt innebär det ytterligare en bekräftelse på att övriga etablererade biltillverkare kommer tappa marknadsandeler på världens viktigaste bilmarknad mot en uppstickare som hånats och smutskastats sedan start. 

Jag är helt övertygad om att 2020 verligen kommwe bli ett år då inte bara Tesla har möjlighet att verkligen etablera sig med kvartalsrapporter som visar inte bara positivt kassflöd utan även rejäl vinst. För tittar vi på vad som väntar för företaget under året är det mycket som ser ljust ut för Tesla. 

Om vi börjar med uppskalningen av produktionen med Kina fabriken, från kanske ett par hundra levererade Tesla Model 3 redan Q4 2019 till kanske 100 000 eller mer under 2020. Här kan marginalvinsten på grund av lägre arbetskostander i Kina, skattereduceringen på 10 % eller cirka 14 ooo dollar per bil innebära så mycket som 30 % per bil. Skulle marginalvinsten "bara" hamna på drygt 25 % vinst per bil för de billigaste varianterna blir det likväl snabbt stora vinster in i Teslas kista som kan återinvesteras i bland annat den bil- och batterifabrik man som ska börja byggas i Tyskland under 2020. 

Sedan har vi Teslas andra verksamhet där de också, tillsammans med Panasonic, på grund av sina gigantiska batterifabrik i Nevada och den erfarenhet de byggt upp kring denna tillverkning de senaste åren är världsledande, nämligen energilager. Lagring av energi är något som energimarknaden skriker efter. Batterilager, både för privatpersoner med solpaneler och vindsnurror och på motsvarande sätt men i stor skala för energibolag som dessutom vill ersätta dyra kol- och oljekraftverk som reservkraft för elnätets toppar, är en verksamhet som bara växer och där Tesla fortsätter att leda före kinesiska CATL och BYD. 

Här är dock värt att nämna att BYD är världens i särklass största elbuss-tillverkare och nu rullar in tusentals elbussar till Europa så här får nog Volvo och VW mfl se upp då BYD inte bara byggt upp värdefull erfarenhet de senaste åren med tex ett mål om att ha cirka 800 000 elbussar i Kina 2021. Bara BYD:s fabrik i Shenzen producerar cirka 15 000 elbussar per år (siffra från 2017, säkert högre nu).   

Vad gäller Teslas energilager är det extra intressant att de etablererar sig i Kina då det inte bara innebär att de inom kort kommer kunna börja sälja energilager där i stor omfattning utan även får en växande kundkrets i form av Tesla-elbilsägare som tenderar att stödja/köpa Teslas batterilager också. Det är ingen vild gissning att många av de miljontals kineser som varje år installerar solpaneler och de som även köper Tesla dessutom kommer köpa batterilager från Tesla. 

Marknaden för energilager kan alltså bli minst lika stor som elbilstillverkningen för Tesla även om jag då inte tar hänsyn till de intäkter självkörande elbilar kan generera för företaget. Med andra ord den delade taxitjänst Tesla vill bli först i världen med och succesivt ska rullas ut de närmaste åren i form av nya trådlösa uppdateringar i bilarna som gör detta möjligt för all Teslor där tillvalet "full självkörande förmåga" köpts till och nödvändig hårdvara installerats. 

En stor del av intäkterna från "tesla taxi-flottan" där tesla-ägare alltså låter sina självkörande fordon hämta och lämna kunder när de inte använder den själv, mot att de upprätthållar att systemet fungerar.  

I övrigt fortsätter Tesla att bygga ut sitt globala snabbladdningsnätverk i en omfattning som får övriga tillverkare, inklusive nischade snabbladdningsinstallatörer att framstå som amatörer. Ja, det finns undantag men här har framförallt biltillverkare mycket att lära. 

Under året väntas även den mycket omtalade Tesla Semin, Teslas första tunga lastbil att börja levereras till några av de otaliga kunder som reserverat denna minst sagt anmärkningsvärda lastbil.  

Avslutningsvis förstås det jag och många andra väntar på, Tesla Model Y, en lagom stor elbil, en liten SUV som väntas börja levereras i USA till sommaren, Europa får nog vänta till vintern (före nyår?). 

Sannolikt får vi även se den hypade, och brutalt stora Tesla Cybertrucken börja levereras under 2020. Dett är ett fordon som säkert kan passa som utrycksningsfordon och andra yrkesfordon men som privatbil tycker jag vi generellt ska undvika så stora fordon på grund av det fotavtryck de tar i form av resurser, för att inte tala om på en parkeringsplats. Jag utesluter dock inte att den kan passa många med gårdar på landet eller som arbetar i skogen. Om Cybertrucken delas med fler och inte bara blir en statuspryl kan de göra nytta men för de allra flesta är den på tok för stor.       

Kika gärna på mitt samtal om elbilsmyter med Tibor Blomhäll från Tesla Club Sweden nedan där vi går igenom många av de vanligaste myterna och missförstånden kring elbilar. 

Jag äger aktier i Tesla. 

Jag går igenom några av de vanligaste elbilsmyterna på Evolution Show med Tesla Club Swedens, Tibor Blomhäll! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.