2019-12-06

Mitt val att sluta flyga fossilt, vad vi kan göra istället- intervju i Sveriges Radio

Det har varit en händelserik vecka för mig minst sagt. Under veckan har jag koordinerat installationen av vår solcellsanläggning på huset med elektriker monterörer mm, allt måste ju synka som ett klockverk! Även fått in en debattartikel i Dagens Samhälle om Igrenes gasutvinning i Siljansringen som jag skrev om i föregående inlägg.

Igår kom den proffsiga journalisten Eva Larsen från Sveriges Radio P4 Dalarna förbi mitt i solcellsfixandet (mer om det framöver när allt är på plats) och intervjuade mig i cirka 45 minuter med anledning av ett mycket intressant reportage om hur olika kommun-anställda flyger i tjänsten. Jag berättade förstås om hur viktigt och värdefullt det är att inspirera andra genom att föregå med gott exempel, att så att säga walk the talk och bidra till den förändring man själv vill se hos andra och samhället i stort.

Det längre inslaget med mig i P4 Dalarna finner ni här/nedan, gå till förmiddagspasset och hoppa fram 2:05:15 (2tim, 5min,  min, 15 sek).

Själv har jag valt att inte flyga sedan 2015, kör elbil sedan 2014 och försöker konsumera så mycket lokalt eller svenskt som möjligt, äter cirka 90 % veganskt och försöker att inte köpa onödiga saker jag inte behöver. Jag är inte på något sätt perfekt men försöker hela tiden hitta sätt att minska mitt planetära fotavtryck och inspirera andra både i min egna lilla livssfär men även genom att bjuda in personer till Evolution Show studion där jag är värd som inspirerar mig och förhoppningsvis kan inspirera andra i Sverige och internationellt.

Det är min fasta övertygelse att vi kan fixa den fossila omställningen och vända på klimatkrisen genom samarbete, visioner och kreativitet. Det handlar om att tänka utanför boxen och vara öppen för att mycket av den livsstil vi tagit för given och det resursutnyttjande vi gjort inte längre är hållbart. Det finns också outnyttjad kreativitet vi kan frigöra och omsätta i handling!

Ett litet men roligt solbidrag till klimatet och plånboken

3 kommentarer:

1. Förebilder behövs och ni betyder mycket. Samtidigt stör det mig mycket med världens subventioner av fossilt.

Satsar själv mest på ny teknologi, genom aktieplaceringar, för att få utveckling åt rätt håll. Betyder att det mesta är i ny el. Menar att 5G kommer betyda mycket så även inne där. Har inget i flyg idag, men elflyg kommer förmodligen få stöd snart.

Vänliga hälsningar

Nanotec

SvaraRadera
  2. Hej Nanotec! Tack, du är en förebild du med som gör många kloka och medvetna investeringar i hållbar riktning. Subventioner av fossilt ja... Den vanliga myten att förnyelsebart får stor subventioner... När det som du vet är fossilindustrin som inte betalar för de kostnader de orsakar i form av hälsoskador och miljöskador, den största subventionen i världshistorien och som förstärks genom att pensionsfonder osv fortfarande har enorma kapital i just fossila bolag. Men mkt håller dock på att förändras ,jag hoppas bara det går tillräckligt fort i hållbar riktning.

Jag var inne på elflyg i samtalet som ett framtidshopp för inrikesflyg och även inom Europa men det ligger några år fram. Heart Aerospace hoppas på ett certifierat kommersiellt elflyg med ett 20-30 tal passagare per resa, 30 mil i vardera riktning, redo 2025. Innan dess måste vi jobba med tågtransporter och elektrifiering på väg.
    Klimatet och ekosystemen kan inte vänta till 2025 och bortom det.

Mvh
    Johan

SvaraRadera
  3. Ja vad har snabbt högst effekt? Kan vara pensionsfonderna. Om vi kan få dem att först genast avstå nytt stöd till det fossila. Hur ska det gå till?

En annan fundering är att de 50 miljarder bensin och diesel ger i skatt delvis går till sjukvården för luftburna skador. Det blir inte så svårt för staten när skatten sjunker. Har intrycket att det mest är priset på elfordon som hindrar köpen nu och inte räckviddsskräcken. Blir nog lastbilar av lite olika slag som strax tar vid i kraftigast ökning. I 08 borde eldrivna fartyg för passagerare få mer utbredning.

Vänliga hälsningar

Nanotec

SvaraRadera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.