2015-01-10

Toyota på toppen av ett skakigt berg men ännu lyser en glödlampa

I över 112 år i rad har en liten glödlampa brunnit i brandstationen i Livermore i USA. En glödlampa av högsta kvalitet som byggdes för att hålla . Historien om denna lilla tuffa lampa är en historia i sig som ni kan läsa om på bland annat denna eminenta sida.

Anledningen att vi inleder detta inlägg med att nämna denna minst sagt hållbara pryl ska vi snart komma till, håll för tillfället bara i minnet att den vara byggd för att hålla!

I början av veckan rapporterade bland annat Ny Teknik och Teknikens Värld om att Toyota släpper 5680 patent kopplade till företagets vätgasteknik. I Teknikens Värld citeras Bob Carter, Automitive Operations-chef för Toyota om nyheten som under elektronikmässan CES 2015 Las Vegas ska ha sagt följande:

"Första generationens vätgasdrivna bränslecellsbilar, som lanseras mellan 2015 och 2020, kommer att vara avgörande. Det kräver en samlad insats med okonventionella samarbeten mellan biltillverkare, statliga anordningar, akademiska institut och energileverantörer. Genom att ta bort de traditionella gränserna mellan företag kan vi påskynda utvecklingen av ny teknik och nå den mobila framtiden snabbare, effektivare och mer ekonomiskt. Vi tror att när goda idéer delas kan stora saker hända"

För att förstå varför Toyota gör detta måste man se det utifrån Toyotas perspektiv. Världens ledande biltillverkare sedan flera år tillbaka har med hjälp av en uppsjö mindre och medelstora bilmodeller lockat både konsumenter i USA, Europa och i stora delar av Asien med relativt bränslesnåla bilar. Företaget har även ett rykte om att bilarna håller rätt bra. Under 00-talet etablerade man sig även som ledande inom hybrid-tekniken med sin Prius som efter en seg start blev en folkkär bil i många länder, till och med i USA där man är van vid stora, bränsleslukande vrålåk.

Men med finanskrisens utbrott 2007/2008 följde en bilindustri i kris, försäljningen minskade och trenden i västvärlden att potentiella nya bilköpare istället väljer cykeln och kollektivtrafiken har fortsatt. Toyota drabbades även hårt av kärnkraftskatastrofen i Fukishima.

Även om naturligtvis Asien med Kina i spetsen kört fram i täten och Mittens rike numera är världens största bilmarknad har det fortsatt gått knakigt för Toyota som bland annat fått börja konkurrera med nya kinesiska biltillverkare.

Om det tidigare rådde tillväxtvärk på bilmarknaden är det nu en fråga om survival of the fittest. Och det här vätgastekniken och Toyota famlar efter ett hopp om en ny tillväxtmarknad man på nytt kan leda och kontrollera. Men det rör sig inte om en revolutionerande teknik som kommer göra det billigare att äga bil eller som är bättre än elbilen. Vätgas-bilar är komplicerade och har många saker som kan gå sönder så som det brukar vara med komplicerade prylar.

Funderar man lite inser man hur galet det är att gå omvägen via vätgas för att driva en bil på bränsleceller. När man framställer vätgas används idag naturgas...även om vätgas kan framställas genom elektrolys av vatten, kombinerat med sol- eller vindkraftel är det en mycket dyrare och mer energikrävande process än att ladda ett batteri direkt med el som sedan driver en elmotor.

Sedan var det där med infrastrukturen...för att "tanka" vätgasbilar krävs vätgasstationer som inte finns på plats idag och den dag de eventuellt gör det kommer det INTE vara gratis att tanka där och du kan inte tanka hemma...

Så varför gör man på detta viset, varför vill Toyota förmå andra biltillverkare, Japans skuldtyngda statsapparat och forskarvärlden att satsa på detta istället för utbyggnad av eltransporter som exempelvis Folkbanan, elbussar, eHighways eller varför inte gamla goda tåg (fungerande!) eller rent av utbyggnad av den Nya Sidenvägen?

Svaret är enkelt, då tjänar man inte några pengar på ny bilar som kommer att behöva underhållas, infrastruktur som måste byggas och kanske viktigast av allt då tappar riskerar man tappa kontrollen till nya aktörer som kommit längre inom just 100 % eltransportteknik.

Elbilstillverkaren Tesla Motors är världsledande inom batteriteknik och helhetstänkandet kring elbilens utformning och infrastruktur. En pytteliten spelare jämfört med tex Toyota , GM och BMW som producerar 100-faldigt fler bilar per år idag. Men tiderna förändras och om elbilen och nya eltransporter fortsätter att knapra marknadsandelar på dagens dominerande biltillverkare är det ingen orimlig slutsats att flera av dagens giganter är borta inom 10-15 år.

När Tesla för cirka ett halvår sedan gick ut med att de skulle dela med sig av sina patent för att snabba på omställningen till elbilar var det många som reagerade med "galet", "naivt" och "kontraproduktivt". Men när Toyota går ut och göra samma sak är det få som funderar på om detta egentligen signalerar desperation från företagets sida och framförallt görs ingen grundlig genomgång av hur pass ekonomiskt och energimässigt klokt det är att satsa på denna teknik när det finns beprövad teknik som är billigare, hållbarare och som är användarvänligare för konsumenterna.

När ni läser artiklar som i amerikanska Forbes med titeln "How Badly Does Toyota Want To Push Hydrogen Cars? It's Giving Away Its Patents For Free". Bör ni med andra ord ta och fundera både en och två gånger på om titeln inte är väldigt missvisande.

Avslutningsvis- tillbaka till glödlampan! Framtidens prylar måste byggas för att hålla och kunna bära sina egna kostnader av den enkla anledningen att vi inte kan räkna med tillgång till billig olja/billig energi. I en värld där energi är billig och lättillgänglig kan det löna sig att bygga saker som är ämnade att gå i sönder på kort tid och de kan vara billiga att införskaffa för konsumenten men i en värld där energi är dyr och en skatt att ta till vara på är det back to basics som gäller- tillbaka till produkter av kvalitet och praktisk funktion!

Fundera själva.

Trevlig lördag!


5 kommentarer:

  1. Om jag förstått rätt tjänar bilfabrikanterna inga pengar på sin bilförsäljning utan det är service och delar som ger vinsten. Stämmer detta är säkert elbilar det fabrikanterna fruktar mest. En hybrid är betydligt mindre farlig eftersom den fortfarande kräver den gamla komplicerade tekniken. Toyota vill därför givetvis förändra miljön runt om sig själv genom att få fler fabrikanter som satsar på vätgas. Jag är säker på att det finns ingenjörer på Toyota som tycker att elbilar är bättre men ekonomer bestämmer.

    Det stora argumentet mot elbilar som flitigt sprids är den korta körsträckan. Förmodligen skulle det gå att vända det till: Kör elbil till vardags och ta taxi för långfärd eller möjligen hyr långfärdsbil. Fast behovet av snabbladdning finns givetvis.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar

    1. Hej!
      Biltillverkarna tjänar sina pengar i premiumlyx segmentet. Här är köparna minst känsliga för konjunktursvängningar och är beredda att betala den där extra-utrustningen som tillverkarna har bra marginaler på. Det är just där Tesla slagit sig in, om än i övre delen av det segmentet vilket drabbat BMW hårdast som är mest nischad bland de större tillverkarna och producerar i betydligt lägre volymer än tex jättarna GM och Toyota.

      Förbränningsmotorer har många fler delar som måste bytas och underhållas, likaså en bränslecellsbil. Detta innebär att livslängden på bilarna och prylarna är kortare vilket tvingar köparna att byta bil oftare. Detta gynnar återförsäljare som står för servicen av bilarna, biltillverkarna och dess underleverantörer som står för delarna och sedermera nya bilar. Det gynnar även naturligtvis oljeindustrin som producerar den magiska huvudingrediens (råoljan) som krävs för att framställa bensin och diesel.

      Precis som du säger, redan nu räcker det flesta bilfärder med en elbil. Längre färder kan göras med hyrbil men ännu bättre (om packning etc tillåter), är om resan kan göras med tåg eller framöver kanske med Folkbanan-liknande teknik (hängkabiner, 10-15m ovan mark).

      Ja många ingenjörer på Toyota mfl inser att vi är på väg mot en brytpunkt, där elbilen/eltransporter kommer bli svårslagna ekonomiskt/energimässigt men pga vår överspecialisering i samhället är det få ingenjörer som även är ekonomer och entreprenörer på samma gång ((el vice versa) likt Elon Musk…och kan göra något åt det.

      Få ser helheten och fastnar därför i gammalt tänk.

      Mvh
      Johan

      Radera
    2. Tack Johan!

      Klart det måste vara premiumbilarna de tjänar pengar på. Gillar att åka tåg men 10-15 m över marken låter än trevligare om det finns kaffe där också och utrymme att arbeta lite bättre än på flyget.

      Såg nyss att Musk talade om en automatisk elpåfyllnad med en robotorm. Om det kombineras med partiellt autonoma bilar är det riktigt bra. Dvs lämna bilen i kö och göra något annat under tiden.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  2. Johan! Håller helt med dig om att vätgasbilar är inte bara att gå över ån efter vatten en gång, utan flera gånger. David MacKay avfärdar vätgas utan kommentarer, då den just hamnar utanför kommentarsfältet-så jävla dumt.
    Sen har vi det där med hybridbilar, som kanske mer än konventionella bilar, lägger intjäningsförmågan i underhåll- och reparationsledet. Förutom att bilen som sådan är så oerhört komplicerad både m a p datorer och behovet av jordartsmetaller. Livslängden vet vi inte så mkt om ännu? Rullar den längre än 15000 mil? utan alltför dyra ersättningsdelar, t ex batterier.
    Du nämner Tessla. Menar du att elbilar bl a från Tessla skulle ersätta fossilbränslebilar om 10-15 år? Det var en djärv gissning! Med tanke på klimatförändringarna och nödvändig utsläppsminskningar så undrar jag verkligen om en minskning kring 15 %,( kolbaserad el som idag och framgent kommer att dominerar elproduktioinen), för en elbil är tillräcklig motivation för en framtida ny infrastruktur/marknad för el som bränsle. Om så skulle ske lär det bli det mest omfattande paradigmskiftet nånsin på så kort tid. Är det realistiskt när vi står inför global recession och deflation under många år framöver! Vi lär nog få dras med våra nuvarande bilar och köra mindre och saktare många år framöver. Det är min gissning!

    SvaraRadera


  3. Vi har väl i stort sett kört bil i 100 år. En blinkning i människans historia. Men vi har förflyttat oss under åtskilliga hundra år på olika sätt, och lär göra det även i framtiden.
    Oavsett vad en traditionell bil skall drivas med krävs fossil energi för framställning från gruvan till bilhallen.
    Vi tror väl knappast att vi kommer att se en oljeproduktion av ca 95 milj bpd under så många år till. Då förändras de ekonomiska förutsättningarna och en bil kanske blir som vid bilens barndom - en lyx för de välbeställda.
    Den stora ungdomsarbetslösheten förändrar också möjligheterna att äga en bil - ungdomar som är de nya potentiella köparna.
    I den gruppen, där många växt upp i det överflödssamhälle den fossila ekonomin möjliggjort finns också ett annat tänk med andra prioriteringar än sina föräldrar. Många studerar länge och bilen är i den gruppen ingen statussymbol.
    Många reser också runt i världen (ibland i flera år) och skaffar sig en annan världsbild och värderingar än sina föräldrar.
    Deras sociala värld är till stora delar idag digital och många ägnar sig åt den virtuella världen åtskilliga timmar per dag.
    Att privat äga en bil som för det mesta står stilla är ett enormt resursslöseri och negativt för miljön, den som den yngre generationen värdesätter mer än de som skapat det samhällsbygge som av många orsaker nu ser ut att plana ut.
    Jag tror att bilen tillhör oljesamhället och efter oljan kommer det att skapas nya sätt att förflytta sig mellan A och B på ett mer energieffektivt sätt än att för det mesta sitta ensam i en metallkoloss där föraren bara väger runt 5% av totalvikten – det är bilen som transporterar sig själv i stort sett.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.