2014-12-08

Elväg för lastbilar mellan Gävle och Storvik byggstart 2015

Vi har tidigare rapporterat om projektet att "elektrifiera" E16-motorvägen mellan Storvik och Gävle för tung lastbilstrafik. Vi beskrev då e-highways eller elvägar som:

"Ett kontaktledningssystem som påminner om det för pendeltåg installeras längs befintlig infrastruktur, enklast längs motorvägar. En lastbil med dieselhybridmotor kopplas till en generator som driver en elmotor som i sin tur får kardanaxeln att rotera (sätter i sin tur drivhjulen i rörelse).

Lastbilen kan köra som vilken diesellastbil som helst (och tankas med diesel) men när den kör på motorväg som är utrustad med kontaktledningar förs en intelligent strömavtagare monterad ovanför förarhytten upp mot kontaktledningen. När kontakt upprättats, antingen automatiskt eller av föraren manuellt drivs lastbilen helt på el".

Nu skriver Annonsbladet i Falun att projektet att bygga elväg mellan Gävle hamn och Storvik fått klartecken att börja byggas hösten 2015. Vi lär se konstruktioner längs vägen i början av 2016 säger Anders Bylund, affärsutvecklare för Siemens i Sverige.

Projektet är nämligen bara början i den innovationsupphandling som Trafikverket just nu genomför för att bygga elvägar på de mest trafikerade vägarna i Sverige. Med andra ord var det inget drömmande när vi tidigare skrev om hur triangeln Göteborg, Malmö och Stockholm kan bli elektrifierade med denna teknik. Med en elväg norrut mot Sundsvall och senare Kiruna skulle stora delar av Sveriges idag helt fossilberoende lastbilstrafik kunna drivas nästan helt på el.  

Tekniken för elvägar som Siemens ligger bakom har stora fördelar jämfört med induktiva lösningar där lastbilar laddas genom kontakt med maken. Det är lättare att underhålla eltrådar och de kostar mindre att bygga. Det kan även finnas säkerhetsrisker med induktiva lösningar, menar Siemens.  

Tänk att det skulle ta 100 år efter att denna teknik introducerades för att vi skulle inse hur den kan användas mellan städer och inte bara inom städer som idag med trådbussar, spårvagnar och järnväg.

Givetvis är inte detta någon universal-lösning för att hantera Sveriges oljeberoende. Persontrafiken måste hanteras med järnvägar eller lokala och regionala transportlösningar som Folkbanan. Det kan däremot ses som övergångslösning för att se till att vi klarar godstrafiken även när importen av olja inte räcker till eller blir för dyr. Något som lär aktualiseras i takt med att exportmarknaden för olja fortsätter att krympa fram till 2030.

I vår kommande bok ägnar vi ett helt kapitel åt eltransporter och går även igenom varför eltransporter inte blev kvar i Nordamerika där de en gång var helt dominerande i städerna.  

Elvägar utefter E16 & E4 snart här?
Sträckan Gävle hamn-Storvik börjar byggas 2015, fler sträckor kan följa efter. Markerat med rött vilka som kan bli aktuella därefter.

För mer om eltransporter se gärna tidigare inlägg, nedan ett urval:

5 kommentarer:

  1. Kul försök. Har Siemens några fler sträckor på vanliga vägar? Volvos lastbilståg verkar också intressant, men jag minns inte när de börjar med skarp verksamhet.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Förutom Siemens testbana Gross Dölln utanför Berlin känner jag inte till något fler försök. Ja, Volvo har en del intressant på gång men mig veterligen längre från förverkligande, hoppas dock jag får fel och Volvo mfl får eld i baken av att Scania och Siemens mfl samarbetar i detta projekt.

      Mvh
      Johan

      Radera
  2. Jag är lite pessimist i det här fallet, hur mycket energi skulle man spara? för dieslarna i lastbilar har ganska bra verkningsgrad redan. Att addera en elmotor (i +100Kwh klassen) plus generator kostar även de en hel del energi och eventuellt en transformator för att minska spänningen från "luft-ledningarna".
    Bättre vore att använda el-järnväg och ett smart kontinenter system, för järn mot järn har avsevärt mindre friktion än asfalt mot gummi.
    För minskar vi energi användningen så är det lättare få fram en "hållbart" framtid.
    Exempel om vi kan minska vår el förbrukning till hälften i Sverige så "är" i princip all el i Sverige förnyelsebar. (vattenkraften står för ca 50% av elen)
    Jag gillar att man tänker utan för "boxen" men i bland tycker jag det är lite kontra produktiv.
    Dessutom tycker jag att det är lite häftigt att om man frakta människor på järnväg är en "bra" ide medans att frakta gods på järnväg är en "dålig" ide (inte riktigt men nästan).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Du har förstås en poäng men i valet o kvalet att förmå lastbils o bilindustrin att åtminstone ta ett viktigt steg i rätt riktning är detta något som kan ge spinoff-effekter. Järnväg för gods o persontraf vore förstås bättre ur ett energi o kostnadsperspetiv.
      Mvh
      Johan

      Radera
  3. Synd att man inte valde den svenska lösningen som dessutom får med personbilar.

    http://elways.se/

    Men Siemens har väl bättre lobbyingorganisation.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.