2016-01-06

Oljebarometern -6 Januari

Peak Oil måste läsas

As Oil Money Melts, Alaska Mulls First Income Tax in 35 Years, ASPO-USA, 26 December 2015
-Fallande oljepriser och minskad oljeproduktion tvingar delstaten att inför inkomstskatt för första gången på 35 år. 2/3 av intäkterna saknas för att klara delstatens åtaganden. Så sent som i november hade delstatens produktion av olja fallit med 75 % mot toppåret 1988 som vi skrivit om i tidigare inlägg.      

Saudi-Iran standoff: War or a grand bargain?, Aljazeera, 6 Januari 2016
-Olika perspektiv på konflikten mellan Iran och Saudiarabien. Blir intressant att se hur den iranska ekonomin påverkas av att sanktionerna mot landets kärnteknik-program lättas denna månad. En sak är säker -USA och omvärlden behöver Irans olja för framtiden i takt med att den konventionella oljeproduktionen börjar minska. 

Ekonomicirkusen

Hushållens skuldtillväxt större än hela BNP-ökningen, Cornucopia/Lars Wilderäng, 31 December 2015
-Tillväxten mätt i BNP i Sverige de senaste åren beror i huvudsak på högre privatbelåning av svenska hushåll som frigör kapital för konsumtion genom att betala mindre för köp av bostäder med rekordlåga räntor och minimal kontantinsats och ingen amortering...

US files civil lawsuit against Volkswagen for violating clean air laws, The Guardian, 4 Januari 2016-Amerikanska Justitiedepartementet har lämnat in en stämningsansökan mot Volkswagen med anledning av företagets fusk med utsläpp genom mjukvara. Beloppet kan uppgå till hela 18 miljarder dollar men klausuler som skyddar biltillverkare lär hålla nere dessa siffror det återstår dock väntar många privata stämningar mot VW i USA.   

Silver Summit and Resource expo 2015 -Sevärd presentation där bland andra Grant Williams ger sin syn på guld- och silvermarknaden framöver. 


Det nya Kina

China Taking Steps to Make Aircraft Carrier Fully OperationalNational Defense Magazine, Januari 2016
-Kinas första och enda hangarfartyg kan börja segla på riktigt med tränat manskap redan i år. Liaoning som fartyget heter är en ombyggnad av ett Ukrainiskt/Ryskt fartyg och kan inte jämföras med amerikanska betydligt större mer avancerade hangarfartyg. Men samtidigt bygger Kina 2-3 egendesignade fartyg och Liaoning blir en viktig träningsplattform för kinesiska flottan och i inför konstruktionen av framtida superhangarfartyg.

Torbjörn Petersson: För Kina var testet ett slag i ansiktetTorbjörn Petersson, Dagens Nyheter, 6 Januari 2016
-Nordkorea uppges ha orsakat ett jordskalv efter någon form av provspräning, enligt Pyonjang regimen en vätebomb men av efterskalven att döma och Sykoreas strålningsmätningar är det sannolikt en betydligt mindre sprängladdning och alltså inte en vätebomb. Det skapar dock ytterligare spänningar i en region där Kina tar allt mer utrymme och Japan känner sig trängd att agera. 

Kina antar kontroversiell och omfattande lag mot terrorism, Jojje Olsson, InBeijing, 28 December 2015
-Precis som många andra länder pekar på "hotet av terrorismen", inför Kina omfattande åtgärder som hotar civila rättigheter, den personliga integriteten och möjligheten att uttrycka sig fritt. 

Ny Teknik och övrigt

Retrotopia: Neglected Technologies, Johan Michael Greer, Resilience, 31 December 2015
-Den internationellt storsäljande författaren och tänkaren John Michael Greer (JMG) har skrivit en kul och tänkvärd text om framtidens utmaningar med bland annat drönare. Vad sägs om drönarskytte....

Superdator testas i Volvobilar, Ny Teknik (via TT), 5 Januari 2016
-Volvo satsar hårt på suvar och säkra bilar och allt mer på teknik för autonoma bilar men de ligger i LÅNGT efter när det gäller elbilar och sannolikt även långt efter Tesla Motors när det gäller spetsen för autonoma bilar. Det krävs mer än avancerad mjukvara och kraftfull grafikprocessor för att nå säkra autonoma bilar.

3 kommentarer:

  1. Långt efter Tesla för Volvo? Ja när det gäller mängden elbilar är det givetvis så. När det gäller utveckling av elbilar troligen. När det gäller autonoma bilar är jag inte lika säker. Nästa år ska ju ett försök med hundra bilar ske i Göteborg. Och just detta med den avancerade vattenkylda superdatorn från Nvidia i bagageutrymmet. Detta påminner om de första mobila telefonerna i Sverige eller för den delen när GSM var på väg. Datorn i Volvon ska motsvara motsvarar 150 Apple-datorer av modellen Macbook Pro och Volvo är första kunden till datorn.

    För 25 år sedan var jag utlånad till Ellemtel, som var ett gemensamt utvecklingsbolag mellan Televerket och Ericsson. Jag arbetade mest i ett annat projekt, men skulle presentera läget för GSM för diverse chefer på Televerket. När jag berättat lite och avslutade med att vi skulle ha små bärbara GSM som konkurrent till NMT inom ett år fick jag svaret: "Du det där är fel. Jag har sett hur läget är. GSM fyller hela bagaget på en skåpbil som testar basstationerna mellan Farsta (huvudkontoret Televerket) och Arlanda. Det tar lång tid att krympa det till bärbart. Om det överhuvud går." Året efter fanns bärbara GSM.

    2020 ska Volvo ha bilarna ute färdigtestade för köparna. 2020 ska Taxi Tokyo ha tusentals autonoma bilar för olympiaden. Om det blir Volvo som får leverera några bilar eller om det blir helt japanska bilar får vi se.

    Eftersom el bör passa utmärkt för OS så utgår jag från att det blir ett krav. Men själva utvecklingen av säkra autonoma bilar går säkert bra även med bensin eller diesel.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Sedan andra halvan av 2014 är alla Teslas bilar (Model S o Model X) utrustade med hårdvara för autonom körning. Det innebär att 10 000-tals bilar i över ett år testats o Tesla redan samlat in tonvis med data. Detta gör att man ligger långt före sina konkurrenter. De har även möjlighet att styra o kontrollera bilarna i högre utsträckning när de är eldrivna med fyrhjulsdrift än om de är diesel/bensindrivna.

      Självfallet kan Volvo o andra biltillverkare komma i fatt Tesla på volym men jag ser inte samma nytänkande i något annat bilföretag just nu. 2020 kommer Tesla dessutom samlat en hel data till o börjat massproducera elbilar med autonom hårdvara...

      Mvh
      Johan

      Radera
  2. Tack Johan!

    Kan du skriva lite mer om denna hård och mjukvara? Gissar att data förs över med mobiltelefon. Sämre om det först är vid servicetillfällen. Håller helt med om att Tesla verkar ledande på många områden.

    Men de tröga gamla tillverkarna har också mycket kunnig personal och en del av den dyra "oundvikliga" hårdvaran, som LIDAR, faller snabbt i pris. Vet att Volvo arbetar en hel del med autonoma bilar, men de väntar antagligen att prata mycket tills provkörningarna med de 100 börjar.

    När ledningen hos Volvo och de andra gamla tillverkarna ger klartecken kan det gå fort. Än ger de gamla fossilmotorerna så stora inkomster att ingen helhjärtad satsning på el syns.

    Kommer förmodligen att köpa aktier i Tesla, men har inte bestämt mig än.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.