2012-08-11

Torkan fortsätter och även prisuppgången vid pumpen

Torkan och värmen i USA fortsätter och nu rapporterar Wall Street Journal att som konsekvens av bristen/rädslan för betydligt färre skördar av majs har Etanolpriset vid pumpen stiget med nästan 33% sedan i maj. Cirka 10% av amerikanerna tankar med Etanol så det blir helt klart kännbart för plånboken hos dem. Vilket blir extra intressant när man kopplar det till blogg-grannen Cornucopias rapportering att "FN:s jordbruksorganisation FAO kräver nu att USA slutar använda majs för produktion av etanol".

Igår rapporterade även det amerikanska jordbruksdepartementet att en undersökning av 25.000 bönder i landet visar att skörden i år kommer bli den lägsta sedan 1995. Högre priser på majs, sojabönor och vete kommer även avspegla sig på köttpriser mm. då majs tex är huvudingrediensen i djurfoder. Ägg/kyckling -priser och köttpriser kan därför väntas stiga avsevärt till hösten.

Jordbruksdepartementet förutspår att matpriserna stiger med 4-5% nästa år men kommer ut med en uppdatering den 24 augusti. 

Priset och smärtan vid pumpen varierar i olika länder  men bristen på majs, sojaböner och vete för världens största matproducent kommer helt klart kännas av i resten av världen, även i Sverige. Som vanligt blir det dock de som redan lever vid gränsen av sina tillgångar som drabbas först. 
  

Läs även blogg-grannen Flutes eminena rapportering om torkan. 


7 kommentarer:

  1. Men på lång sikt är detta faktiskt bra. Världen kan inte fortsätta att leva på ett amerikanskt majsöverskott som bara kan produceras genom användning av stora mängder importerad olja och som dumpas på världsmarknaden mha politiska subventioner. Matpriserna måste upp så att det lönar sig att investera i effektiviseringar och att åter odla all den mark som ligger i träda. Inte för att det skulle råda någon brist på mat, utan för att vara beredd när peak oil kapar det amerikanska och europeiska livsmedelsöverskottet.

    Det som skadar utvecklingen mest är ideliga svängningar i priset - vi behöver en lugn och stabil ökning av matpriserna så investeringarna hinner med.

    Biobränsle kan faktiskt vara ett bra steg på vägen i tredje världen. Det ger intäkter och investeringskapital, som biprodukter kommer en första industrialiseringsvåg, investeringar i transportinfrastruktur, elförsörjning, ordnad vattenförsörjning etc.

    I andra änden behöver fordonen optimeras för biobränslen (en etanoloptimerad bil har visat sig vara 40 % effektivare än en dieselbil) - så det är inte helt fel att världens största billand gör något med etanol - även om de gör det av helt andra orsaker än miljö, klimat eller global rättvisa.

    Men i den situation vi satt oss i just nu, kan det vara läge att göra undantag från principerna och exportera majsen istället

    SvaraRadera
  2. Fortfarande är det globala jordbruket ett industrialiserat kemikaliejordbruk som står och faller med god tillgång av billig olja! En omställning av jordbruket bort från konstgödsel, bekämpningsmedel etc tar 10-15 år och då kommer vi i bästa fall odla 60 % av nuvarande mängd livsmedel.Det är paradigmet som världen måste förhålla sig till.
    Idag finns över 800 miljoner bilägare som kräver bränsle till sina fordon, samtidigt som minst 1000 miljoner människor lever på svältgränsen eller svälter. Vem vinner den kampen? Inte de som är hungriga.

    SvaraRadera
  3. Njae, inte riktigt. Hälften av världens mat produceras fortfarande av riktigt små bönder med ägor på ca 1 ha. Men dessa små jordbruk är lika ohållbara de - svedjebruk, hackbruk utan återförande av skörderester (eftersom de behövs till matlagningsbränsle) är dominerande jordbrukspraxis.

    Samtidigt finns det en enorm potential att effektivisera dessa småjordbruk och att åter börja odla en del av de enorma arealer sk. idle och degraded land, som tillsammans utgör mer än den jordbruksmark som används idag. Till detta behövs dock kapital och investeringar - något som omöjligen kan ske med dagens dumpade världsmarknadspriser. Därför måste matpriserna på sikt upp och USAs livsmedelsöverskott bort från världsmarknaden - det är bara bra om de gör etanol av det, omställningen får bara inte gå så fort att investeringarna inte hinner med.

    En väg att få fart på investeringarna och utveckla tredje världens jordbruk är att odla något annat än mat (som ju inte lönar sig så länge USA dumpar priserna). Biobränsle är en bra idé - det ger inkomster, det påbörjar en modernisering och industrialisering, det ger el, det ger investeringar i transportinfrastruktur och exporten innebär att man endast för bort kol väte och syre som tagits upp från atmosfären. All annan export utarmar marken på näringsämnen.

    SvaraRadera
  4. En sak till: de bästa ekologiska produktionsmetoderna kommer idag upp till 90-95 % av den konventionella odlingens produktionskapacitet, så en sänkning till 60 % är lite onödigt pessimistiskt.

    Däremot lär alla jordbruksprodukter bli avsevärt dyrare - må det vara mat, foder, fibrer eller biobränsle.

    SvaraRadera
  5. En etanolbuss drar 60 % mer bränsle än en dieselbuss enligt Storstockholms Lokaltrafik (SL). Den fortsatta satsningen på biobränslen gör dock att oljan räcker längre - biobränslen är en fin-fin affär för oljebolagen. Därför satsar de också mer och mer på biobränslen: http://www.survivalinternational.org/news/6524

    För svenska skattebetalare är det dock ingen vidare affär. Den svenska majsetanoltillverkningen dras med förluster i 50-milj.-klassen:
    http://www.recyclingnet.se/artiklar/nyheter/sekab-gor-ny-storforlust/

    SvaraRadera
  6. Bosse - vad du säger är att vi under alla förhållanden kommer att använda biobränslena. Jag håller med.

    Valet står mellan om vi ska börja idag och därmed hinna utveckla hållbara produktionsmetoder och energieffektiva fordon och anpassa oss till den mindre tillgången på bränsle eller om vi ska fortsätta med olja tills den blir för dyr och sedan i panik rafsa ihop vad biobränslen vi kan komma åt och stoppa dem i våra då icke alls biobränsleoptimerade fordon.

    Apropos din kommentar ovan: etanolbussarna drar faktiskt aningen mindre energi än motsvarande dieselbussar - håll isär energi och liter. ;-)

    SvaraRadera
  7. Annan, förutsätter du att vi ska foga oss efter oljebolagen (som även producerar och distribuerar etanol)och hålla fast vid förbränningsmotorer. Biobränslen kan aldrig ersätta oljan - men de kan få den att räcka längre.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.