2013-11-03

Cykeln kör om bilen, åtminstone i Europa

Försäljningen av cyklar i samtliga av EU:s 27 länder (med undantag för Belgien och Luxemburg) går nu bättre än försäljningen av bilar. Detta är givetvis positiva nyheter då det bidrar till ett minskat oljeberoende och minskade utsläpp av växthusgaser. Det är samtidigt symptomatiskt på en ekonomi som går betydligt sämre, där människor håller i plånboken för att hanka sig fram.

Bilen är för många ett nödvändigt ont i brist på fungerande eller obefintliga kommunikationer men det är även den största kostnaden efter bostaden för ett hushåll. Allt fler människor, framförallt den yngre generationen som nu står inför valet att skaffa körkort och bil väljer istället att spara tid och pengar genom att inte göra ett bilköp. Istället blir det allt vanligare att man köper en bra cykel.

Kanske har även bilen förlorat lite av den status den håller bland äldre generationer. För yngre generationer är det snarare hippt att sitta på tåget och ständigt vara uppkopplad mot sociala medier än att sitta i en bilkö och dundra fram på motorvägen. Prio ett är ofta att inte inte tappa social mark.

Bilen ska ju även skötas om och även det kräver mycket tid och resurser som ungdomar som inte har bil kan lägga på andra aktiviteter.

NPR har i en intressant artikel jämfört köpet av cyklar vs bilar i EU 27. Tyskland, Storbritannien och Frankrike toppar i antalet sålda cyklar totalt 2012, där samtidigt betydligt färre bilar såldes samma år i jämförelse. I Italien var 2012 det första året sedan andra världskriget som det såldes fler cyklar än antal bilar i landet.

Sverige hamnar på 7:e plats i antalet sålda cyklar och på 8:e plats när det gäller genomsnittliga priset för en cykel i EU 27, se statistik här.

Men naturligtvis är det plånboken som fortfarande styr i huvudsak vilket reflekteras i statistiken över de topp tre -länder som köpte flest cyklar kontra bilar, i relativa termer. Här ligger nämligen Litauen, Grekland och Rumänien i topp. I Grekland till exempel, såldes endast 58 000 bilar 2012 medan det såldes 320 000 cyklar! Knappast förvånande.

Vi måste dock understryka att när vi i Europa kör mindre bil, kör fler bil i Kina. 

Vi vill dock med detta inlägg passa på att uppmärksamma den positiva cykeltrenden och tipsa om dokumentärfilmaren Fredrik Gerttens senaste filmprojekt som heter just "Bikes vs Cars".  Fredrik Gertten är tidigare känd för sina filmer "Bananas" och "Big Boys Banans". Bananas-filmen fick stor internationell uppmärksamhet när den avslöjade hur arbetarna vid de stora bananplantagen blev sjuka av den stora mängd besprutningsmedel som använd(e?)s. Bananbolaget Dole stämde det svenska filmbolaget bakom filmen för förtal...     

Kika gärna på trailern av Gerttens kommande film nedan som verkar lovande. För mer info om Gertten och filmen lyssna på Sveriges Radios intervju här.



3 kommentarer:

  1. Även cyklar måste skötas och det är svårt att surfa när man cyklar - så det var nog inte den bästa förklaringen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Självfallet är det underhåll och tid som går åt till cykeln men rena drömmen mot en bil i de flesta fall. Därmed inte sagt att bilen är bekväm och många gånger mer praktisk...men den går för väldigt många att vara utan om andra transportmedel finns på plats.

      mvh
      Johan

      Radera
    2. Inte min erfarenhet - mina cyklar har alltid krävt mycket mer tid och underhåll än mina bilar som trots att de varit gamla varit så gott som underhållsfria. Cyklar ska däremot smörjas, bytas kedja, bytas vajrar, justeras växlar, pakethållare går sönder, lysen slutar funka och evinnerliga punkteringar - och så blir de stulna stup i kvarten...

      Men visst klarar man sig mycket bra utan egen bil så länge man bor i stad - och det syns ju också på statistiken.

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.