2013-12-06

Fredagsmys: Elektricitetens väg in i framtiden

Mitt i snöyran som sprider sig på många håll i landet kan det vara trevligt att se fram emot lite värme och kunskapsstimulans under fredagseftermiddagen/kvällen. Vad passar då inte bättre än en fulladdad dokumentärserie från BBC? Nej, inte någon deckarserie eller fördjupning i brittisk popkultur utan något betydligt hetare "The Story of Electricity"!

I tre delar om elektricitetens historia får vi följa med hur fysikern, författaren och programledaren Jim Al-Khalili reder ut elektricitetens utveckling fram till idag. Al-Khalili reser runt till platser där förståelsen för elektriciteten nått viktiga milstolpar och går igenom olika experiment på ett inspirerande och lättförståeligt sätt.  

Vi har bara hunnit se första avsnittet än men det gav mersmak. Vad sägs om trolleri med el, grunderna i batteriutvecklingen, hur elektricitet kan ledas och lagras, vad är egentligen historien bakom volt, ja hur funkar egentligen elektricitetens "magiska" värld?

Då vi på denna blogg skriver så mycket om behovet av att ställa om från dagens oljeberoende ekonomi till en ekonomi där energikonsumtion och energiproduktion är främst lokalt förankrad, är kunskapen om elektricitetens potential viktig. Elektricitet är ingen energikälla utan en energibärare. Det innebär att när dagens transportsystem som i praktiken helt drivs på oljebaserade, fossila energikällor, (främst olja) ska ersättas med eltransporter som drivs av solenergi, vindenergi och vindkraft tex blir kunskapen om elektriciteten desto viktigare.

Teknikutvecklingen inom elektroniken har utvecklats enormt de senaste 100 åren och på senare tid gett upphov till smarta telefoner, datorer osv som utnyttjar elektricitet. Inom transportsektorn har det dock inte alls gått lika fort. Detta är givetvis kopplat till användningen av olja som drivmedel i princip alla transporter.

Fram till nu har man inom oljeindustrin, bilindustrin och de flesta stater/regeringar medvetet valt att inte genomföra stora satsningar på utveckling av eltransporter. Så länge man tjänar pengar och kontrollerar nuvarande "oljesystem" vill man inte riskera att förlora kontrollen och den dominerande status man sitter på idag genom att satsa på eltransporter. Istället för satsningar på forskning och utveckling och olika incitament som får människor intresserade av eltransporter och hållbara energilösningar, väljar man det enkla-att vänta på att någon annan går före.

Vänta inte på andra! Bli en del av elrenässansen och ta klivet in i framtiden redan nu!

Trevlig fredag!

9 kommentarer:

  1. De nya elektrifierade transporterna kommer aldrig att fungera. Forna tiders framsteg är irrelevant. Sedan år 2000 har fysiken med sin dyrare naturresursutvinning gett en så kallad finanskris, som bara kommer att förvärras och göra systemförändringar förbjudet dyra. Empiriska studier visar att infrastruktur fördyras nästan lika mycket som naturresurserna. Bäst hållbarhet och välstånd fås utan subventioner till orealistisk teknik och med kollapsen planerad på alla samhällsområden. All teknik har sin tid.

    Människorna är verkligen intresserade av hållbara lösningar och har varit detta sedan tidernas början med närmast oändlig fantasi. Alla naturresurser är utbytbara och det får all utvinning att upphöra samtidigt. Vore det bara brist på i olja så fanns inga problem. Genom att lura folk att det finns lösningar kommer dom bara längre bort från verkligheten.

    När kollapsen kommer närmare med sänkt välstånd så hör det till att folks förflyttningar minskar. Försörjningen av varor med den höga komplexiteten kan inte backas tillbaka och därför krävs effektiva transporter för att försena kollapsen.

    Enligt min mening är det därför lämpligt att ta järnvägens banvallar och lägga på en kantad betongsula på denna och köra med lastbilståg med längd cirka 65 m och totalvikt minst 150 ton. Eventuellt med stålplåtar i hjulspåren för mindre rullmotstånd och däckslitage. Det kan även vara med delvis eldrift. Men det har mindre betydelse för ekonomin. Samtidigt kan man införa en ny container med längd 15,7 m och få bra stabilitet i hög fart på de många vagnarna. Med speciella styrningar får man små svepytor i gathörn. Men det är naturligtvis inte lika sexigt som en Hyper Loop och resor till andra planeter.

    När transportsystemet och även elsystemet och betalningssystemet och diverse annat upphör att fungera så är det verkligen slut för tekniken. För att öka välståndet/försena kollapsen kan man även utvinna alunskiffern, stoppa massinvandringen, införa livsmedelstullar, isolera kommuner från omvärlden i sociala experiment med mera. Kollapsen bör planeras på alla områden och den är inte så långt bort som många tror.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och man kan på vanliga vägar tillåta en extremt lång lastbilstrailer med dubbla plan och 200 passagerare. Inte heller så sexigt.

      Radera
    2. Kan bara hålla med föregående talare. Gail Tverberg beskriver mycket bra vad en minskad tillgång till billig energi i realiteten innebär:

      http://ourfiniteworld.com/2013/12/06/diminishing-returns-energy-return-on-energy-invested-and-collapse/

      Radera
    3. Hej Urban. Jag är väl medveten om det sluttande plan vi befinner oss på och att varken Hyperloop eller resor till Mars hindrar en resurskris som givetvis inte bara realiseras med Peak Oil utan först med en ekonomisk tillväxtkris (peak krediteter+ peak billig energi), peak fosfor, peak energirikt kol, peak färskvatten, det förändrade klimatets alla negativa effekter osv.

      Det är helt klart ekonomin som måste hanteras först, resurser som används genomtänkt räcker längre än många tror men det är förstås en lång och kantig väg och omställning som måste genomlevas först. Att börja på det lokala planet och skapa en självförsörjande ekonomi är fullt möjligt men inte enkelt och hindrar inte en systemkollaps men någonstans måste man börja. Det är dessutom kontraproduktivt att inte söka lösningar på det som kan hanteras, om så på det lilla planet och bara tala "dyster" realism. Det blir som en förstärkning av en självuppfyllande profetia.

      "Osexiga" lösningar har jag inget emot alls och tror inte heller människor som inser allvaret gör det heller.

      Vad vi har att lära av Elon Musk är att inte ta något för givet och att många saker är möjliga som idag verka omöjliga. Vi har exempelvis bara börjat förstå oss på fotosyntesen och när vi förstår den bättre kan solenergin utnyttjas mycket bättre till en betydligt högre EROI och utan input av olja som idag (längs hela produktionkedjan av solcellspaneler tex).

      Omställningen till ett lågenergisamhälle är dock svår och lång men jag är övertygad att vi når dit.
      mvh
      Johan

      Radera
    4. @ Farfar-Klok är Gail som vanligt. Min poäng är dock att ju fler som gör omställningen nu, desto färre står nakna och oförberedda när verkligheten kommer ikapp.

      mvh
      Johan

      Radera
    5. Resursernas användning kan påverkas obetydligt. Det som görs politiskt och begränsar marknadernas förlopp leder främst till felallokeringar och en tidigare kollaps. Den enda omställning som finns kommer från fysiken och marken under fötterna.

      Den moderne trollerikonstnären Elon Musk med sitt omfattande program ändrar inget i grunden, men ger felallokeringar, som gör alla fattigare och påskyndar kollapsen. Men dumhet kan inte förbjudas. Kanske till och med dumhet i sig sker av en bestämd slump i naturen.

      Någon lokal självförsörjande ordning som är mer komplex än idag är bortom min fantasi. Bara kunskaper om en så enkel sak som om hur man får bra på fötterna när det är kallt ute saknas. För att utveckla kunskapsläget borde en kommun totalt isoleras från omvärlden. Oväntade effekter kan uppstå. För att det ska bli realistiskt och ge något måste de bestämma allt själva och kopplas bort från omgivningens dumheter.

      Framtidens lågenergisamhälle blir nog utan maskiner och mycket primitivt, på många sätt mer likt stenåldern än 1800-talet. Det som främst stoppar fallet och håller vissa vid liv blir resterna, kan man bara logiskt förmoda.

      Radera
    6. Du har tveklöst många poänger o jag säger inte att du i förlängningen får fel men i min av naturen programmerade "dumhet"(självbevarelsedrift?) hoppas jag du får fel.

      Mer komplex självförsörjningsgrad tänker jag mig inte om du menar mer energiintensiv däremot nya (moderna) kunskaper om exempelvis permakultur i kombination med lokala valutor o finurliga sätt att utnyttja solenergin, mer än bara odling o uppvärmning...:)
      mvh
      Johan

      Radera
  2. Man kan sammanfatta vår ekonomiska framtid på ett mycket enkelt sätt:

    "Antingen anpassar vi våra ekonomiska krav till de villkor planeten har stakat ut för oss, eller så kommer den att göra det åt oss."

    Anpassningen är redan i full gång, men ytterst få vill inse att vi har passerat tillväxtens epok i vår historia.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan bara hålla med. "Leave oil before oil leaves us"-Fatih Birol, IEA:s chefsekonom...
      mvh
      Johan

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.