2015-05-20

ElectricCity- Snart ny elbusslinje i Göteborg

Vi har blivit inbjudna till en förhandsvisning av projektet ElectricCity i Göteborg där industri, forskning och samhälle bland samarbetar för att hitta nya transportlösningar för kollektivtrafiken.

Projektet går ut på att hitta fossilfria lösningar och ett led i detta är en ny elbusslinje i Göteborg.
Vi kommer inte vara på plats vid förhandsvisningen denna vecka men däremot vid den officiella invigningen den 15 juni.

En ny elbusslinje, Linje 55 kommer gå via går via Avenyn, Brunnsparken och Götaälvbron.
Från Lindholmen Science Park kan du ta elbussen från Göteborgs första
inomhushållplats. Linjen 55 kommer vara en del av Vässtrafiks linjenät och kommer ha samma biljettsystem som övriga kollektivtrafik i Göteborg.

För laddinfrastrukturen står Göteborg Energi som har byggt två laddstationer i vardera ända av busslinjen där elbussarna laddas. ElecticCity samarbetet omfattar 13 olika partners inom forskning, näringsliv, kommun och region och ska pågå till 2018. Under denna tidsperiod ska Göteborg Energi stå för drift och underhåll av laddstationerna samt se till att elen är 100 % förnyelsebar som kommer från vind och solenergi.  
ill 2018.

Vi tycker ElectricCity-projektet är ett positivt initiativ och ser fram emot att ta del av detaljer kring elbussen och hur allt fungerar när vi är på plats. Vi kommer troligen även filma därifrån för att sedan lägga upp här. Låt oss hoppas elbussarna är av samma kaliber som de som numera tex rullar i Köpenhamn. 

Tills dess kan ni kika lite på de pressbilder vi fått ta del av i förhand med tillåtelse att publicera här på bloggen, nedan från Sven Hultins Plats i Göteborg:










4 kommentarer:

  1. Hoppas alla spårvagnar i centrala Gbg ersätts med elbussar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Är dålig på Göteborgs spårvagnstraf så utveckla gärna?
      Mvh
      Johan

      Radera
  2. Tycker det är trevligt att man satsar fossilfritt, men varför återinför man inte bara trådbussar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Ingen dum ide alls och kan säkert fungera på sina håll men då kan ju inte bilindustrin behålla sina stabila intäkter ;).

      Det var ju ingen slump att trots att GM var duktiga på att bygga lok tjänade mer på att montera ner järnvägen o spårvagnstrafiken i USA tex.

      Mvh
      Johan

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.