2015-01-22

Testanläggning för Hyperloopen och Internet från skyn åt 3 miljarder människor

Det har varit mycket fokus senaste dagarna kring nyheten att det privata rymdbolaget SpaceX, ledd av Elon Musk, med hjälp av satelliter ska kunna förse miljarder av människor i dag antingen utan Internet eller slow-motion Internet - med ett rymdbaserat Internet via satelliter.  

Kopplat till Musk tidigare förehavanden är det ändå smått komiskt att personen som fixade ett enkelt betalningssystem för Internet genom skapandet av Paypal, nu tänker fixa Internet åt nästan hälften av världens befolkning, snabbare än fiber men uppe från rymden (ja eller på 1207 kilometers höjd).

Kapital för projektet lär inte bli några problem då Google nu gått in som delägare i SpaceX och tillsammans med Tesla Motors och Elon Musk har skramlat ihop 1 miljard dollar. Pengarna ska bland annat finansiera just hundratals satelliter för spridning av Internetåtkomsten/antalet Internetanvändare som om det vill säg väl, inte har någon tidigare jämförelse i omfattning.

För Google kommer det öppna upp för flera miljarder nya användare och nya och förbättrade användningsområden för Internettrafik som i flygplan, på fartyg eller liknande.

För Tesla Motors innebär det bland annat att företaget slipper betala dyra roamingavgifter för att Teslaägare ska kunna surfa fritt i sin bilar, något Tesla måste betala för i dag och som blir dyrare ju fler av deras elbil Tesla Model S som kommer ut från fabriken i Kalifornien.    

Innan man avfärdar idén om satellitinternet kan det vara värt att påminna sig om att när Elon Musk presenterade idén om Paypal tillsammans med sin bror Kimbal Musk för en investerare i Sillicon Valley i mitten av 1990-talet sa personen "tror du att det ska ersätta det här" och syftade då på gulasidorna. Musk och Kimbal ska då ha utbytt menande blickar och signalerat till varandra "han har inte fattat någonting".

Med pengarna Musk fick från försäljning av Paypal till Ebay har han sedan grundat världens ledande elbilstillverkare Tesla Motors, grundat världens enda privatägda rymdbolag som kan konkurrera med statliga rymdbolag och försvarsindustrin samt sett till att få Nordamerikas största solcellsinstallatör, Solarcity, på fötter genom att ge två av sina kusiner tillräckligt med startkapital för att komma igång-Musk är numera ordförande i detta företag.

Det finns massor med citat om Musk och av Musk men det är mindre intressant, det kan man ägna sig åt i efterhand, i historieböckerna där denna person säkerligen kommer hamna.

Men vad kanske inte så många känner till ännu är att Musk i en intervju i Texas för en vecka sedan avslöjade följande:

Musk har tillsammans med några av sina främsta ingenjörer nu tagit ett steg till för att bygga en Hyperloop-bana/anläggning. En Hyperloop, vad är det undrar någon? Se tidigare inlägg.

I korthet rör det sig om en 8 km lång kombinerad uppvisnings- och testanläggning, där forskare, studenter och privata företag kan komma och studera tekniken för att sedan förbättra den och designa sin egen för större skala. Musk nämnde även att det kan bli aktuellt med tävlingar där företag och personer arbetar med att få kapslarna att färdas så snabbt som möjligt till exempel för att få fram de mest kreativa lösningarna och givetvis för att skapa uppmärksamhet kring tekniken.

Musk ska ha haft ett möte om detaljerna kring hyperloop-banan med några av sina bästa ingenjörer (troligen vid Tesla och SpaceX) bara för drygt en vecka sedan. Den ska i nuläget sannolikt byggas i Texas, eller som Musk säger i intervjun, "Texas är huvudkandidat". När är ännu oklart men just nu ska Musk och privata finansiärer bekosta det hela själva.

27. 38 in i intervjun nedan kan själv höra hur Musk avslöjar mer om hyperloop-anläggningen, men se gärna intervjun i sin helhet.

4 kommentarer:

  1. Kul - ska se intervjun imorgon men först en annan möjlighet till snabbt internet. Solcellsdrivna drönare med batteri på hög höjd som plattform. De kan flyga runt i månader utan service. Bör vara betydligt mer kostnadseffektivt eller?

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  2. Hej! Om drönarna eller deras solceller kan vridas mot solljuset medan de flyger eller hovrar kan de säkert effektivt ladda sina batterier/hållas flygande men hur menar du att de ska förse oss med Internet? Fungera som minisatelliter/4/5/6/X-G master?

    De kan ju inte flyga på så hög höjd/trotsa dragningskraften/ta genom jordens atmosfär och därmed riktas mot jorden som satelliter? El kanske vi ska satelliter som framtidens drönare. Kunskap över mitt huvud...

    Mvh
    Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Johan
      Jag menar att tex Solarimpulse och ABB kommer att driva på utvecklingen av eldrivna flygande farkoster när jorden runt flygningen med två piloter sker nu med start i februari eller mars. De kommer att ta sig upp högre än Mount Everest och samla solsken under dagarna och flyga på batteri nattetid. Visste inte förrän nu att ABB betydde mycket för solel utan trodde de bara var inblandade med vindkraft. Längsta nonstop planeras mellan Kina till Hawaii och tar 5 dygn för hastigheten är mycket låg.

      Drönare har inga piloter och kan därmed ha radioutrustning för mobiltelefoni och därmed internet. Det jag sett om tankarna för detta är att initialt ge mobiltelefoni till glesbygd och efter katastrofer som jordbävningar.

      Avslutar med ett citat från ABB: ”Solar Impulse kommer att inspirera en ny generation till innovation och teknikutveckling för att lösa planetens största utmaningar”, säger Ulrich Spiesshofer, koncernchef för ABB. ”ABB kommer att följa teamet under varje mil längs resan.”

      Tre ABB-ingenjörer ingår i teamet för Solar Impulse där de bidrar med teknisk expertis och engagemang. De arbetar bland annat med att förbättra styrsystemen för markoperationer, stärka laddningselektroniken för planets batterisystem och lösa problem som uppstår under resans gång.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    2. Hej! Tack för info, hade jag missat! Ska bli intressant att följa den utvecklingen.
      Mvh
      Johan

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.