2013-04-28

Kanada lanserar ny site för övervakning av oljesandutvinningen

Kanada har nu i dagarna lanserat en ny site där oljesandutvinningens effekter på miljön ska övervakas. Data och kartor över de enorma områdena i delstaten Alberta ska redovisas och analyseras kontinuerligt på siten är det tänkt.

I en artikel av UPI kan vi läsa att Kanadas miljöminister bland annat säger följande om den nya oljesand-siten:

"Detta kommer förse det vetenskapliga samfundet vad de efterfrågat i åratal: omfattande och aktuell data som kan undanröja spekulationer om hur industriell utveckling påverkar miljön och som kan specificera exakt vad effekterna och inverkan på miljön faktiskt är". Ministern fortsätter med:

"När problem identifieras eller där farliga nivåer uppnås ges politiska incitament att göra något åt det".

Ett område stort som cirka 1/8 av Sveriges yta ska undersökas av forskare från kanadensiska myndigheter och ska kunna följas via vad man kallar "oljesandsportalen".

Detta är förstås glädjande nyheter för oss som följt oljesandsutvinningen i Kanada med oro och frustration över den TOTALA politiska oviljan från kanadensiska beslutsfattare att ta i den oljehand som föder landets ekonomi, allra helst den inflytelserika delstaten Alberta. Att Kanada lämnade Kyotoavtalet 2011 var helt kopplat till oljesandutvinningen och landets fortsatta höga oljekonsumtion.

Nedan en karta över hjärtat av Alberta, en av många interaktiva kartor man kan följa via den nya oljesandsportalen.


Samtidigt som vi läser om den glädjande nyheten konstaterar bloggrannen Early Warning i ett inlägg från i fredags att om utvecklingen följer samma mönster i produktionsökningen av både det som kallas ren bitumen (tjära som används direkt i byggandet av vägar tex) och syntetisk olja från oljesanden, kommer denna att öka från 2 dagens nivå på 2 miljoner fat per dag till 6,5 miljoner fat per dag 2025.


Syntetisk råolja och ren bitumen produktion, Kanada idag-2025
Graf från Early Warning 


Med andra ord det finns gott om incitament för Kanadas regering och delstaten Alberta att kunna fortsätta oljesandsutvinningen framöver. Även om exporten till USA via Keystone pipelinen för tillfället ligger under is finns det goda möjligheter att exportera oljesanden, ren eller processad och klar, till bland annat kineser som nu i en exploderande takt efterfrågar bensin och -dieseltörstiga suvar. Se bara siffrorna från Shanghais senaste bilmässa. 

Ett avgörande steg för den sittande kanadensiska regeringen och den kanadensiska oljeindustrin (och den utländska), är att åtminstone på pappret visa att man tar miljö och hälsorisker på allvar. Återstår dock att se  om data som redovisas är seriös och om negativa resultat för utvinningen resulterar i några omfattande förändringar.

En sak är dock säker, blir inte Keystone pipelinen av eller om den inte räcker för att täcka Kanadas oljeexport kan kineserna fortsätta att bygga den nödvändiga infrastruktur som kan föra oljesanden via fartyg från Vancouvers hamnar i västra Kanada till Kina och Asien. Fördelen med detta är att Kineserna står för byggandet av infrastrukturen.

Men som vi skrivit om tidigare kräver oljesandsutvinningen idag ett oljepris runt 110 dollar/fat för att vara lönsam. Detta är inte en nivå som är långsiktigt hållbar för världsekonomin men vem vet, kineserna kanske har råd ett tag till? Räkna dock inte med ett lägre pris vid bensinpumpen här i väst och biltillverkningen flyttar ju som bekant till Kina med stormsteg...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.