2014-09-23

Oljebarometern -23 September

Peak Oil Måste läsas

Paul Krugman’s Errors and Omissions, Richard Heinberg, Post Carbon Institute, 22 September 2014,

-Krugman VS Heinberg, tidernas match! Eller...

I ständig kamp mot massbilism, Jacques Wallner, DN, 20 September 2014 
-Läsvärd artikel om bland annat förbifart- Stockholm och hur megaprojektet går stick i stäv med trenden att köra mindre bil. 

David Suzuki launches 'Blue Dot' tour hoping to alter Canada's constitution, Mychaylo Prystupa,
Vancouver Observer, 19 September 2014 
-David Suzuki (se tidigare inlägg), inleder en gräsrotskampanj med bland annat Neil Young för att få till stånd grundlagskyddade miljölagar i Kanada som idag saknas. Kanadas regering är, som vi tidigare skrivit om, ovillig att införa lagar och hålla sig till avtal som hotar oljeindustrin i landet.  

Arctic oil bound for Europe, Gazprom Neft saysDavid J. Graeber, UPI, 22 September 2014
-Ryssland levererar mer olja från Arktis i takt med att isarna smälter. Räkna med att Arktis blir viktigare för Ryssland de närmaste åren då landets oljeproduktion, enligt landets finansministerium, redan är här.   

Ekonomicirkusen

More Fun, Less Stuff, Sarah Baird, Ben Roberts, Ken White, Marissa Mommaerts, 23 September 2014, resilience,org
-Tid är inte pengar...

Ukraine on the Brink, Financial Sense, 22 September 2014,
-Ukrainas ekonomi på gränsen till bankrutt redan innan Ukraina-krisen bröt ut.

The Boomerang Effect: Sanctions on Russia Hit German Economy Hard, Matthias Schepp & Cornelia Schmergal, Der Spiegel, 21 September 2014
-Den tyska ekonomin går trögt och ryska sanktioner gör det inte lättare för maskineriet. Läsvärt om effekterna på tysk ekonomi.  

Britain after the referendum: welcome to the political future, The Guardian, 23 September 2014
-Video om Storbritannien (well, Skottland?) efter folkomröstningen om självständighet

Det Nya Kina 

Japanerna avskyr Kina och kineserna tror på krig, Joje Olsson, InBeijing, 12 September 2014
- Ogillar kineser och japaner verkligen varandra så här mycket eller är det media som skruvar upp bilden och hatet till nära kokpunkten? Se gärna tidigare inlägg i frågan.

China pledges to boost climate cooperation with UN
-Kina bidrar med 6 miljoner dollar till FN:s generalsekretereare och arbetet med klimatfrågan inom inom den "södra" hemisfären. Kaffepengar i sammanhanget men för Kina en symbolisk gest och signal om landets ökade inflytande i den internationella politiken.

WH Group get necessary approvals from meat products regulators, Zhong Nan, China Daily, 23 September 2013
-Sanktioner mot Ryssland?  Inga problem, kinesiska köttproducenter kliver fram och exporterar gärna till Ryssland. Det rysk-kinesiska samarbetet på energiområdet är uppenbarligen en bro till mycket annat.  

Ny Teknik & Övrigt

California governor signs 6 bills to advance state’s electric vehicle market; HOT and HOV benefits,Green Car Congress, 23 September 2014
-Precis som Norge breder vägen för elbilar (och Sverige väntar på, vad?), tar Kalifornien täten i USA med nya lagstiftning för att underlätta omställningen av fordonsflottan och påverka transporterna i riktning mot el i delstaten. Det rullar redan allt fler elbussar i San Fransisco och de gamla trådvagnsbussarna från 1930-talet har aldrig varit mer moderna...

Anders Wijkman: Det blir inte fler jobb, Anders Wijkman, Ny Teknik, 2 September 2014

VS

”Automatisera på människans villkor”, Johan Stahre, Ny Teknik, 23 September 2014

-Kan fler robotar som ersätter fler människor än de skapar arbetstillfällen för människor lösa våra ekonomiska problem? Fundera själva

2 kommentarer:

  1. Är lite nyfiken på hur ni tänker när Stellan Tengroth fullständigt sågar elbilen med fokus på batterier på sin blogg tillväxt & reflektera? Här ett utdrag som jag skrivit:

    Stellan Tengroth på bloggen Tillväxt-reflektera tillika ingenjör har tittat närmare på uppgifterna från Tesla om denna massproduktion och skriver.

    "Den (elbilen) ska enligt artikeln bli enorm med en kapacitet på 35 GWh/år, vilket är mer än världens samlade produktion av litiumjonbatterier idag. Visst låter det imponerande, och det framgår att råvarutillgångarna borde räcka. Den mest kritiska resursen är kobolt, där Kongo-Kinshasa – kritiserade för barnarbete – står för 55 procent av utvinningen. Batterier står idag för 40 % av den globala efterfrågan på metallen, så: Ja, det kan nog finnas utrymme att dubbla världens batteritillverkningen."

    Stellan Tengroth gör sen en enkel kalkyl över kobolttillgången för 1 miljard elbilar och konstaterar frankt: Min enkla huvudräkning är långt ifrån exakt, men storleksordningen är fångad. Ungefär 50 procent av den globala koboltutvinningen räcker till batterier för 0,5 procent av den globala bilparken.

    Min enkla slutsats är att det krävs en teknikoptimism av gigantiska mått för att ta talet om elbilar på allvar."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Martin!

      Så här tänker vi:

      Med automatiseringen av bilar och alla tänkbara fordon och apparater innebär det följande möjligheter:

      1 bil idag med 1 ägare blir lika användbar som 100 bilar. Hur då? Jo, om en bil delas av cirka 100 personer (nej de behöver inte äga den gemensamt, kan bruka den som en gemensam tjänst eller samäga en park av några bilar i ett samhälle tex) och nästan hela tiden är i rörelse för att upp och avhämtning finns inget behov av 100 enskilda bilar. Bilen anländer självkörande (tekniken är nästan redo för detta, om några år är den en realitet och enligt min bedömning -med säkerhet om 5-10 år när det kommer behövas som mest (exportlandmodellen, finanskriser-ja du vet vad jag menar)- till den person som behöver bli upphämtad för vidare transport till en destination inte längre än på sin höjd några mil bort (i regel 2-10km räcker för de flesta om bilen ska bara ska ta folk för vidare transport eller på mindre orter). De vanligaste transporterna blir effektivast med hängkabiner (Folkbanan se nedan) då fordonstransport med bilfordon (ja eldrivna i de fall de brukas) inte äe lika effektivt per kwh/person som att transportera människor med elbuss, spårvagn, trådlastbil -kombinerad med batteridrift och järnväg förstås.

      Som jag ser det räcker därmed koboltanvändningen till hälften av dagens "bilhov" (el annorlunda uttryckt till hälften av världens bilpark idag) av den enkla anledningen att 1 bil räcker till 100 gånger så många personer när de inte körs och ägs av enskilda individer. Men det är räknat på dagens bilpark som jag samtidigt menar inte ska ersättas av elbilar i första hand men som i högsta grad kan vara ett viktigt komplement till helheten.

      Föreställ dig vidare om Volvo o några till kunde inse att automatiserade eltransporter är framtiden så skulle Teslas visioner och bidrag inte alls se så små ut.

      Teknikoptimism nej då är man blind för tekniken och har inte fattat energigaloppen, det hoppas jag inte du tror jag är.

      Jag försöker bara tänka nytt med de resurser vi har till förfogande.
      Tänk tex på hur lite olja som krävs för att framställa 1/100 av dagens bilpark...

      Jag är medveten om att batteritillverkningen är beroende av smutsig litiumbrytning och även beroende av sällsynta jordartsmetaller men jag tror att de kommer räcka tills dess organiska batterier även blir möjliga för fordon. De är ju redan enligt forskare på Harvard redo att om 3 år användas i hushåll för att lagra energi i flera dagar o därmed hantera solcellernas och vindsnurrornas akilleshäl.





      länk till inlägg om Folkbanan:

      http://www.peak-oil.se/2013/10/folkbanan-hyperloopen-sitter-i-samma.html

      Länk till Harvards organiska batterier:
      http://www.peak-oil.se/2014/01/morkt-om-natten-eller-organiskt-batteri.html

      Mvh
      Johan


      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.