2013-10-19

Kina bygger ut sitt tunnelbanesystem...västvärlden tittar på

När vi snart går in i ännu en kaotisk vinter med bilköer och tågtrafik som står still eller "underhålls" till vägs ände är det intressant att blicka österut. Via den läsvärda svenska bloggen InBeijing kan vi nämligen läsa om hur Kina nu bland annat förlänger sitt tunnelbanesystem i Shanghai som nu sammankopplats till Kunshan i grannprovinsen Jiangsu. Kina befäster därmed ledningen när det gäller utvecklingen av tunnelbanenät i världen.

Den nya sträckan mellan Shanghai och Kunshan gör det till Kinas längsta tunnelbanesystem och därmed världens längsta, ännu längre än Peking som var nummer 1 fram till nyligen.

Joje Olsson, på InBejing skriver bland annat att "Resan från Kunshan till Shanghais centrum tar 70 minuter att genomföra, och en biljett kostar lite drygt 7 kronor. Till år 2015 kommer ytterligare två städer, Suzuou och Wuxi-att länkas till Shanghais tullbaneät"

I en längre artikel av Joje Olsson finner vi en av anledningarna till att Kina måste bygga ut sitt transportsystem i denna enorma takt och omfattning. Se videon nedan.


Idag har Kina tunnelbanesystem i 17 städer men 18 till ska byggas i andra städer och stå klara redan 2017. Det går undan i Mittens Rike.

Vi har i många tidigare inlägg skrivit om Kinas väg till supermaktpositionen. Uppbyggnad av en fullt utvecklad inhemsk infrastruktur är givetvis ett led i denna plan. För att kunna hålla igång en inhemsk ekonomi när världen utanför Kinas gränser drabbas av en fördjupad ekonomisk skuldkris och en begynnande energikris på grund av Peak Oil, kommer ett transportsystem som inte står och faller med tillgången till framförallt billig olja och gas bli direkt nödvändig.

Kinas primära energikälla för den elproduktion som krävs för att driva dessa tunnelbanetåg, snabbtåg mm är kol. Men genom att bygga ut tex tunnelbanesystemet minskar Kina sitt oljeberoende för import och framställning av bränslen som diesel och bensin för bilar och lastbilar.  Kina står på detta sätt bättre redo att hantera stigande oljepriser och direkt brist på flytande bränslen, det senare som snart lär vara ett faktum. Detta då världens råoljeproduktion legat kvar på samma nivå sedan sedan 2005.

Enligt forskargruppen vid Globala Energisystem vid Uppsala Universitet kommer Kina nå sin maximala nivå för den inhemska kolproduktionen cirka 2020 varefter landets produktion kommer minska år för år. Datumet för världens maximala kolproduktion, enligt samma forskargrupp, är cirka 2030.

Kina planerar dock även för detta då landet som vi tidigare skrivit om bunkrar kol redan idag. Sannolikt för att  kunna hantera längre perioder när kolimport från resten av världen antingen inte längre räcker till eller då ekonomisk oro i framförallt västvärlden gör att handel med vitala energiresurser blir svåra eller icke möjliga som idag.

Kina köper även mark över hela världen för att säkra sina framtida matförsörjning. Nyligen 
köpte Kina ofattbara 100.000 hektar mark i Ukraina för detta ändamål till exempel.

Kina tuffar på och slukar resurser varhelst de går att få, det ligger därför i alla länders intressen att se till att Kina kan få sin energiförsörjning tillgodosedd med hållbar energi samtidigt som vi lämnar den ekonomiska världsreligionen "tillväxt till döds" bakom oss. Endast genom att bygga en ekonomi som är i balans med naturens bankkonto kan vi hantera en minskad tillgång till de fossila bränslen som byggt vårt välstånd de senaste 250 åren.

Ställer vi om till mer lokalt och regionalt baserade ekonomier, där produktion av varor och tjänster sköts på plats, sparar vi energi och kan samtidigt frikoppla oss från globala finanskriser. Detta genom att tex säkra lokal matförsörjning och energiförsörjning utan beroende av olja. Detta kan sedan kompletteras med lokala valutor.

Gör vi detta kan ägna oss Hyperloop och annat roligt istället för att som nu bränna resurser som om vi hade flera planeter att förstöra.

Nedan ett axplock av tidigare inlägg på temat Kina:
Trevlig lördag!


2 kommentarer:

  1. Tack för bra bloggtips!

    Intressant att Shanghais tunnelbana ska förlängas till Suzhou. Redan idag finns det ett snabbtåg som avverkar den 10 mil långa sträckan på 20 minuter (dvs snittar 300). Rälsen är hela vägen dragen på upphöjda pelare och ibland uppemot ca 50m höjd när tre olika pelarjärnvägar korsar varandra.
    Men med tanke på att det längs med vägen finns rejäla skogar av 20-40-våningshus, med säkert åtminstone +100 000 invånare i varje skog så är det nog ingen brist på underlag för en tunnelbana.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Osunt! Ja det byggs sannerligen i Kina! Joje skriver i sin artikel i finansliv att de olika tunnelbaneprojekten är oerhört kostsamma men påpekar samtidigt att utan dessa skulle Kina i praktiken stå still och bilarna på vägarna vara, ja fler...Kina bygger långsiktigt, kort vad det kosta vill idag men när dessa system är på plats kommer de hålla länge...och Kineser kunna resa kors o tvärs o därmed möjliggöra en mycket dynamisk ekonomi.

      Jojes artikel i Finansliv:
      http://www.finansliv.se/joeolsson/att-aka-i-kinas-vaxande-tunnelbanor/

      Däremot har Kina enorma miljöproblem som inte bara kan "byggas runt" med en ny infrastruktur...o så bygger man ju över 800 nya kolkraftverk...

      mvh
      Johan

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.