2016-07-20

200 mil med en Tesla Model S till Norges oljemecka

Nu har Johan varit på en lång elbilsresa i Norge tillsammans med en god vän. Lite välbehövlig semester och inspiration för uppladdning inför ett nytt projekt. Resan gjordes med en Tesla Model S av 2014 års modell med ett 85 kWh batteripack. En resa på cirka 200 mil tillryggalades på sex dagar med start i Falun och med slutmålet oljemeckat Stavanger på norska västkusten.

Falun-Stavanger i en Tesla Model S över berg, dalar och fjordar
Karta: Google Maps

Fulladdad kommer elbilen Tesla Model S cirka 35 mil i blandad körning och med så många av Teslas "superchargers"/supersnabbladdnings-stationer längs vägen (25 st i Norge, från söder till norr) och med vandrarhem, B & B och hotell där man kan ladda över natten såg vi inget problem med detta. Oavsett om det är 25 grader varmt eller 25 grader kallt och med normal last, inklusive 5 vuxna (i detta fall två) ska en Tesla Model S klara långa resor utan problem.

Resan utgick från Falun via E16 i Sverige och vidare västerut på E18 och E39 på norska sidan. Första övernatttningsstopp från Falun blev en trevlig liten B & B utanför Torsby, Vägsjöfors Herrgård. Resan från Falun är cirka 25 mil och med drygt 22 mil till att åka nästa dag med delmålet Teslas superladdare Lier Nord, utanför Drammen (sydväst om Oslo) laddade vi över natten.

Herrgården har flera husvagnsplatser som kostar 40 kr per dygn. Dessa uttag är på 230 volt, 13 Ampere. För att vara på säkra sidan och inte riskera någon säkring ställde vi in Teslan på att inte ta ut mer än 8 A från uttaget. Detta innebar 11 km/timmen i laddning till Teslan. Vi anlände klockan 21 och pluggade ur cirka 10 nästa morgon vilket innebar 133 km fräsch energi till batteriet.

Med cirka 360 km i batteriet åkte vi så mot norska gränsen längs E16.


En svensk Tesla på norska sidan gränsen!

Vi var så hungriga när vi kom till Teslas supercharger i Lier Nord att vi glömde att ta ett kort där. På vägen dit möttes vi bland annat av Oslos många tunnlar och en hel del regn. Åker man till Norge får man räkna med att köra igenom "några" av landets kring 1000 tunnlar som ofta är flera kilometer långa men väl upplysta. Det som kan vara irriterande är när det kommer solljus direkt efter en tunnel och det sedan följer ytterligare en tunnel...men upplevdes mest som en vanesak och blir lättare efter ett par dagar. Dessa enorma tunnlar insprängda igenom bergen och under vatten finansieras delvis av de många vägtullar eller "bombstasioner" som de heter på norsk tungomål som omger städer som Oslo, Kristiansand och Stavanger. 


Två av många, många tunnlar längs resan

Men dessa avgifter omfattar som kan överstiga 30 kr i Oslo-området omfattar än så länge inte elbilar som är undantagna i Norge...
    
Vägsjökors Herrgård-Lier Nord Tesla Supercharger

Efter cirka 40 minuters laddning vid Teslas supercharger i Lier Nord och en mindre nyttig måltid på Max-hamburgerhak bar det väg mot Renskaug Vertsgård. En liten gård som skulle komma att bli ett av resans mest minnesvärda ögonblick. Resan dit visade sig dock klurigare än vi trott på grund av vägarbete. En resa som skulle ta under 10 minuter fråm Lier Nord till Renskaug Vertsgråd tog kanske 35 minuter då huvudvägen dit var stängd pga vägarbeten men det är väl övergående och gick att komma runt på småvägar som var rätt spännande.

Vad är då så märkvärdigt med Renskaug Vertsgård? Vårt rum var enkelt men mottagandet och omgivning mycket speciell. Ett norskt par driver med sin son den lilla gården som bland annat har en anlagd damm för den hotade salamandern och höglandskor i närheten. Flera av gästerna hade varit där tidigare och kom förutom från Norge, från såväl Polen, Tyskland och Frankrike. Sonen, Haucon studerar hållbar energi vid Trondheims Universitet och verkar ha koll på det mesta och är mycket serviceinriktad. Söker man en lugn och fridfull omgivning och trevliga möten är det väl värt ett besök!

Har tagit lite kort därifrån och även filmat lite men det finns på en annan kamera och får därför vänta.

Efter en natt utan att behöva ladda Teslan, inledde vi den långa resan mot Stavanger. Första supercharger längs vägen blev Sundebru knappt 18 mil sydväst, längs E18. Här fick vi vänta cirka två minuter innan vi fick en plats vid en laddstolpe, var många Tesla i farten...


Laddning vid Sundebru-supercharger-station

169 A, 379km/h...lite mat och bensträckare senare...

Nu bar det väg mot nästa stopp, Lyngdal supercharger. Längs vägen hejade vi på många av de runt 20 000 Tesla Model S som nu rullar i Norge men stötte även på en del andra mer ovanliga fordon...

Husbil?

Framme vid Lyngdal sken solen fint... 


Efter cirka 40 minuters matpaus och bensträckare for vi vidare på ringlande vägar längs klippväggar, dalar och många tunnlar och nådde sent på kvällen Gjesdal Gjestgiveri i Ålgård, 26 km söder om Stavanger. Ett prisvärt gjestgiveri/hotell med bra frukost och service men de kunde inte hjälpa oss med laddning på hotellet vilket var ett minus då det innebar att vi fick snabbladda på två andra ställen de två dagar vi bodde där. Detta för att vi skulle ha tillräckligt med kräm tillbaka mot Teslas supercharger i Lyngdal.   

Stavanger som vi reste till dagen därpå var en upplevelse bland annat med besök till norska oljemuseet men mer om det kommer i ett särskillt inlägg senare i veckan.

Början på hemfärden, knappt två dagar senare blev trevlig. Vi fick tips om en snabbladdare bara några kilometer bort och träffade där ett norskt par med sin Volkswagen e-Golf. En elbil som enligt paret klarar 19 mil på en laddning på pappret men i verkligheten med "försiktig körning" klarar 16 mil. Paret berättade att de kört 1800 mil med e-Golfen sedan i oktober och var mycket nöjd med den. Men tyckte det kunde vara lite frustrerande ibland när det var kö vid snabbladdarna som bara har ett uttag som passar deras bil. De vanligaste snabbladdarna i Norge kan bara ladda två bilar i taget och parkeringarna har oftast bara en sådan stolpe... "det gäller att ta det rolig"...

Här kommer några (tyvärr) suddiga bilder på snabbladdaren i Ålgård, Johan, Teslan på laddning , e-Golfen, och en av dess "chafförer" vi träffade på plats.

Ladduttagen vid snabbladdnings-stolpen

Med Teslan kunde vi med hjälp av en type 2, 3 fas kabel på 32 A som vi hade med ladda i uttag 1 längst till vänster för 1 NEK per minut. Här var maxeffekten 22 kw och 400 volt. Med 32 A kabel gav det 79 km/h laddning. Vi laddade knappt en timme (vi hade redan snabbladdat dagen innan vid norska oljemuseet i Stavanger). Betalningen skedde via sms och fungerade bra tills vi skulle avbryta med ett nytt sms för "avslutt" men löste det genom att trycka på "emergency stop" knappen...annars skulle vi inte få loss vår dyra kabel! 

Suddig bild på Johan och norsk e-Golf ägare som laddar...

Suddig bild med Teslan ipluggad vid snabbladdare i Ålgård  

Trots den oplanerade laddning gick det mesta av tiden gick snabbt då vi snakkede elbilar med det norska paret som sedan for mot just Lyngdal där en likadan laddstolpe fanns vid Teslas superchargers...

Samma e-Golf och norska sällskap vid Lyngdal!

Tillbaka vid Lyngdal var konkurrensen om laddstolpar smidig för oss, då Tesla har 8 stolpar på plats och två var lediga men för e-Golfen till vänster i bilden ovan tog det minst 20 minuter innan några Nissan Leaf och en annan vit e-Golf var färdiga och kunde ge plats för laddning. 

Härefter bar det väg mot sista laddningen i Norge...

Aningen klurigt att hitta från vägen trots GPS:en men såg en annan Tesla på parkeringen framför och svängde in...  
Sista laddningen i Norge, Lier Sør utanför Drammen

Supercharging vid Lier Sør

Precis som vid tidigare supercharger-stationer i Norge träffade vi flera trevliga norrmän som var nyfikna på vår utstickare, en svensk Tesla Model S mitt bland den stora norska Tesla-flottan. En herre vi pratade med skulle med familjen till Lisseberg och hade packat tält och hela kittet. De hade bara haft sin bil sedan september men redan lagt på sig ovanan att köra med "autopilot-funktionen" på och kommit på sig lite alltför ofta att sitta med telefonen utan att titta på vägen... Johan nämnde olyckan i USA nyligen när en Tesla-ägare omkommit efter att ha litat helt på autopiloten, där föraren troligen satt och såg på film när det skedde. 

Johan frågade därför om det vore klokt att lita på tekniken helt, särskillt i detta tidiga stadie där autopiloten är ny och övriga bilar/trafik inte är utrustad med samma teknik? Detta höll de med om och det var något pappan i familjen tänkt en hel del på.        

Efter laddningen körde vi mot Sverige för övernattning vid Nya Skogsgården, Mårbacken strax eftergränsen. En B & B/vandrarhem med camping och friluftsområde som drivs av ett trevligt tyskt par som tagit över anläggningen sedan ett år tillbaka. Vi hyrde gästhuset och övernattning var helt klart värt priset och frukosten var till belåtenhet!

Vid ankomst till Nya Skogsgården hade vi 230 km kvar i batteriet (retsamt lätt och skriva "i tanken" här) och laddade på med 133 km. Vi var inte framme förrän strax före 23 och laddade på till klockan 12 dagen därpå i ett 13 A, 230 volts uttag. Ställde in Teslan på att ta ut 9 A vilket gav 11 km laddning per timme. 

I skrivande stund är vi tillbaka i Falun och kan se tillbaka på en trevlig tur till Norge och Torsby med omnejd. Med en Tesla Model S/elbil har det varit extra trevligt då det gett resandet ytterligare en social dimension då det givit upphov till möten med nyfikna och andra elbilsintresserade som vi annars inte fått uppleva under en bilsemester på samma sätt. 

Norge är helt klart ett mycket vackert land med imponerande berg, dalar, fjordar och för det mesta mycket trevliga invånare som är hjälpsamma och gärna snakker om det mesta. 

Res till Norge om ni inte gjort det redan. Inte bara för att det är mer miljövänligt än tex Thailands-resan eller en resa till Medelhavet utan för att det sannerligen är en trevlig upplevelse utöver det vanliga! 

Resan har verkligen klargjort värdet av många snabbladdningsstationer för att förenkla långa resor med elbil. I Sverige har Tesla än så länge 14 supercharging-stationer medan Norge har 25. Se Teslas supercharger-karta över Norge, Sverige och Finland nedan. Övriga biltillverkare har en lång väg att vandra...
Teslas Superchargers i Norge och Sverige

Men vi väntar fortfarande på täckning i Norrland med stationer kring Kiruna, Skellefteå, Luleå och Umeå. I Norge kan man undra varför Tesla inte byggt en superladdningsstation vid Nordkap eller Honningsvåg. Det är långt dit och skulle underlätta en hel del, vilket vi vet efter tidigare resa dit med familjen för några år sedan, då med en hyrd S80 från Narvik (tog Tåget från Stockholm).

Avslutar med en norsk flagga, kunde inte låta bli...



2 kommentarer:

  1. Trevlig reseskildring, men jag är född på BB i Torsby så lite påverkan där. Utmärkt att du varnade mannen som inte höll ögonen på vägen. Han är för tidigt ute, men det dröjer inte 15 år som Mercedes tror enligt artikel idag i Di eller Svd. Visas upp en konceptbil nu, men den saknar fällbara stolar.

    När de klara fullt autonoma bilarna finns ute är det nog i några delstater i USA eller Kina eller Japan som beställt många inför sitt OS. Norge blir säkert före oss för vi måste nog vänta på att EU förhandlat klart och de flesta bilbyggarna är i detta sammanhang i verkligheten bakåtsträvare med mycket pengar att påverka beslutsfattare med massiv lobbing.

    Verkar som en svart låda, i bilen, kommer att påbjudas. Central uppladdning av händelser och lagring är inget som duger. Gissar att bilindustrin varit framme. Men några få år med framgång så släpper det.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  2. Hej Nanotec! Var en trevlig och lärorik resa jag hoppas fler kan göra snart! Tror inte heller det dröjer 15 år innan vi ser en helt 100 % självkörande bil i trafik. Snarare 3-5 år. Taxiflottor och service-bilar blir nog tidiga (Uber är ju på gång redan tex). Däremot innan vi ser säg 50 % av trafiken självkörande tar det sannolikt 15-25 år. Det beror förstås på om folk säljer sina bilar och börjar prenumerera på självkörande biltjänster istället då kan det gå snabbt. Priset och servicen "ombord" för dessa tjänster blir avgörande och hur biltillverkarna ska tjäna pengar på att färre bilar byggs och köps och istället hyrs/delas som tjänst av många.

    Mercedes konceptbil är mer ögongodis än praktisk och smart för massproduktion men säljer de 100 sådana går de väl vinst ändå...

    Mvh
    Johan

    SvaraRadera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.