2013-01-12

Yngve Gamlin fick rätt -Trosa en idyll som försvinner

Med anledning av att Dagens Nyheter igår skrev artikeln "Opinionen  i Trosa säger sitt om länsbyte" väcks minnet av en i år 50 år gammal sketch om just Trosa stad...

Yngve Gamlin (mannen längst till höger med hatt) var mer än bara 50 år före sin tid skulle det visa sig....

Det är svårt att inte hålla sig för skratt när Yngve Gamlin är i svängen men detta är inte bara lördagsunderhållning. Nej, för läsare som redan är insatta i Peak Oil kommer kopplingen mellan DN:s artikel och Yngves parodi bli tämligen uppenbar och då är verklgheten inte lika rolig längre.

Låt oss dock försöka göra kopplingen klar som korvspad. I år är det exakt 50 år sedan som komikern, regissören och samhällskritikern mm Ynge Gamlin gjorde den fantastiska sketchen ovan med titeln ”idyllen som försvinner” som ägde rum i lilla Trosa.

Sketchen är från hösten 1963 där Yngve Gamlin bidrog till en tittarstorm i svensk TV i programmet "Söndagsbilagan" där han deltog med sina samhällskritiska och mycket roliga sketcher.

Yngve Gamlin åker till Trosa med några "lantmätare" och påstår sig vara från AB Riksmotorvägar. Yngve meddelar nyfikna (och snart mycket förvånade Trosabor), att AB Riksmotorvägar är där för att man i Stockholm beslutat att riksmotorvägen ska dras igenom Trosa stad för att kunna förbindas med E4:an. Detta alltså i komfortens och turismens (konsumismens) namn som redan då var en slogan (tillväxt o ökad turism = framgångens grundrecept alltså).

I videon tillfrågas Trosabor vad de tycker om detta och är i denna version av sketchen mycket kritiska. Bland annat säger en man: ”Vi var ju faktiskt flera hundra år före andra städer, de drar ju ut motorvägarna utanför städerna nu men det gjorde vi redan för flera hundra år sedan…”.

Yngve säger till annan en annan man som är mån om det pittoreska med Trosa ”att utvecklingen ska ju ha sin gång också” varefter mannen svarar ”ja men sörre du, det får inte utvecklas så vi förstör världen för kommande dagar som aldrig går att återställa…”.

Höjdpunkten i våra ögon måste nog ändå vara när de mäter avståndet från butiksdisken i en liten affär i Trosa "down town" ut till den tilltänkta riksmotorvägen som Yngve alltså tutar i Trosaborna ska dras genom staden. Det får en att tänka på hur vi i dagens oljedominerande samhälle vill kunna ta bilen överallt och framförallt ställa den precis utanför affären eller varför lämna bilen alls..det finns ju drive in!

Gamlin, klok som han var, gjorde även en annan version av sketchen (som vi tyvärr inte hittat) där Trosabor svarar positivt på att motorvägen ska gå igenom staden. Detta för att Gamlin ville visa hur lätt man kan manipulera budskapet i en dokumentär...

Ok, till Dagens Nyheters artikel. Nyheten i artikeln är att:

"Politikerna i Trosa, från vänster till höger, är alla ense om att ett byte till Stockholms län för den lilla kommunen, med runt 11.500 invånare, är rätt i dagens läge". När DN frågar Trosaborna tycks de flesta vara positiva till ett förslag där Trosa kommun alltså blir en del av Stockholms län istället för att som nu tillhöra Södermanlands län eftersom det skulle ge tillgång till sjukvården i Stockholm. Även bättre skola och kollektivtrafik nämns som fördelar med ett länsbyte.
  
Föga anade väl den gode Gamlin att sketchen om den försvinnande idyllen i Trosa slog huvudet på spiken för vår tids kanske största utmaning, nämligen hur vi framöver kommer tvingas anpassas till en tid där billig energi och då i synnerhet billig olja inte längre får oss att tänka att större är vackrare, teknologin löser allt, tillväxt är hållbart. Gamlin var inte bara 50 år före sin tid med öppen samhällskritik och skarpsinnig humor, han tangerade det viktigast för att hantera Peak Oil, vikten av lokal motståndskraft för externa hot över tid.   

Läser man nu Dagens Nyheters artikel och sen ser Yngves sketch med Peak Oil och tillväxtparadigmets slut i minnet förstår man vilken enorm samhällsförändring Sverige genomgått under de senaste 50 åren. Med Peak Oil facit i hand har tyvärr mycket av denna utveckling varit/är till det sämre.Vi har kastat bort massor av tid och energi på att montera ner lokal hållbarhet i form av lokal matproduktion och lokala tillverkningsnäringar som är precis vad vi nu behöver när de billiga transporternas tid snart är förbi och tillverkningen återigen måste ske lokalt och regionalt.
    
Trosa idag...

Som ni ser går länsväg 218 mellan Trosa via Vagnhärad ihop med E4:an idag…Trosa sammankopplades via länsväg 218 år 1982…så Gamlin fick rätt (!) Trosas idyll fick stryka på foten för en riksmotorväg! Ja, det går till om med att ta Västerleden till E4:an även om det är en mindre väg och en omväg om man ska till Stockholm…vilket givetvis alla ska eftersom INGEN längre jobbar lokalt!  

Nej tillbaka till framtiden, lokalt blir åter framtidens melodi och förhoppningsvis får vi se många små idylliska samhällen i likhet med hur Trosa var för bara 50 år sedan dock med skillnaden att billig energi kommer vara en lyxvara och inte något som får samhället kasta ut all livsuppehållande verksamhet som gör en lokal liten håla långt mer motståndskraftig än självaste Fort Knox.  Det som de säger i sketchen ”världens ände” blir istället ”världens början” och det enda hållbara i längden.  


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.