2015-03-28

Passiva eller aktiva styrmedel för minskat oljeberoende?

Igår meddelade regeringen under en pressträff att man i vårbudgeten bland annat kommer lägga förslag om höjd bensin- och dieselskatt. Med tanke på att oljepriset har halverats sedan i juni är det lätt för regeringen att motivera detta.

Skatteintäkterna från bensin och dieselskatten har förstås inte halverats då tex bensinpriset bara sjunkit från ett genomsnittspris på 14,33 kr per liter under 2014 till rådande runt 12,5 kr litern. En minskning med 12,7 %. Men ett halverat oljepris är förstås ett gyllene tillfälle för Miljöpartiet att få igenom ett vallöfte man inte lyckades få igenom i riksdagen innan valet och som Socialdemokraterna nu lättare kan acceptera ja eller kanske tvingas acceptera med samarbetet,

 Svenska drivmedelspriser 2005-2015
Källa graf: Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet "Utveckling av försäljningspris för bensin, dieselbränsle och etanol"
Priset vid pumpen har betydelse för hur mycket folk tankar av ekonomiska skäl men på senare år är människor även mer medvetna om det utsläppsansvar vi alla delar och som vi aktivt kan påverka genom vår konsumtion, allra helst genom våra resvanor. Vi tror även att allt fler svenskar börjar inse hur oljeberoende vi är i detta land och att en omställning av vårt transportsystem såväl som vår matproduktion är centrala pusselbitar för att vi ska minska detta och kunna bygga en hållbar ekonomi.

Även om en höjd skatt på fossila bränslen av många kanske mest ses som spel för gallerierna sänder det samtidigt signaler som "att skita ner med fossila utsläpp kostar och premieras inte". Men vi saknar en betydligt mer aktiv politik från Sveriges regering. Sveriges transportsystem domineras helt av vägtrafik och som vi skrivit om tidigare är nedmonteringen av järnvägen en nationell säkerhetsrisk vi inte har råd med. Satsning på eltransporter generellt, för att minska oljeberoendet saknas verkligen i Sverige.

Sittande och föregående regering har länge väntat på att Volvo plötsligt ska vakna och trolla fram en användarvänlig och snygg elbil som kan konkurrera med riktiga elbilar som Nissan Leaf och Tesla Model S men inget har hänt. Istället har Volvo satsat på större suvar.

Nej inget ont om Volvo, vi har båda två ägt Volvo i många år och våra familjer har kört dem stolt i generationer för att de varit trafiksäkra och driftsäkra men med nya tider kommer anpassning och det har Volvo PV tyvärr inte fixat.

Scania arbetar åtminstone på att elektrifiera motorvägarna för sina lastbilar. Ja, Volvo lastvagnar jobbar äntligen på en ren elbuss men ligger fortfarande långt efter tex kinesiska buss- och batteritillverkaren BYD som i dagarna gick ut med att de ska bygga ett antal nya gigantiska batteri -fabriker. Fabriker som ska byggas fram till 2020 och som tillsammans ska ha samma kapacitet som Tesla/Panasonics gigafabrik som just nu byggs för fullt i Nevada och som ska vara helt färdig samma år.

Bilindustrin kommer ofta med argumentet att elbilar är för dyra att producera, främst batterierna...jösses det är väl inte så konstigt om man inte tillverkar i några volymer och satsar helhjärtat på rena elbilar! Många bil- och lastbilstillverkare kommer få se sig omsprungna likt tidigare dominerande mobiltillverkare som inte tidigt vågade satsa på nytänkande och anpassa sig till nya förutsättningar.

Det faktum att den  billiga oljans tid är förbi och människors ökade efterfrågan på ett helhetstänkande kring miljön och resursanvändning kommer ställa helt nya krav på vilka transporter som kan erbjudas och till vilket pris.

ABB:s VD,  Johan Söderström med kollegor, skrev för några dagar sedan en mycket läsvärd artikel i SvD om hur Sverige blivit helt omkörda på elbilssidan och att ett liknande fiasko som med etanolbilarna väntar om inte svenska regeringen tar tag i det nu. De skriver bland annat:

."..om vi inte snart går från ord till handling, från mindre försök till större satsningar, är risken stor att vi hamnar i ett nytt miljöbilsfiasko, liknande det som drabbade etanol- och gasbilarna.

I dag är det varken tekniken eller kostnaden som är problemet för elbilen. Vi har dessutom gott om el som har producerats på ett miljöriktigt sätt och ännu mer energi kan frigöras till en laddning av elbilar genom energieffektivisering i industrin.

Det som saknas är viljan hos politiker att våga satsa på förändring och bli konkreta nu".

ABB och många andra aktörer som Scania samt förstås svenska konsumenter väntar på klartecken från svenska regeringen för att verkligen gå "all in" nu. Då kan det verkligen gå snabbt. Titta bara på Norge och Frankrike.

Om en höjd skatt på fossila drivmedel i Sverige genomförs nästa år är det ett fall framåt men detta måste kombineras med en omfattande satsning på eltransporter, i synnerhet järnväg, spårvagnar, Folkbanan, elbussar och elbilar för att vi verkligen ska kunna minska vårt lands oljeberoende och ekonomiska sårbarhet. Arbetstillfällen, ja det kommer per automatik om transporter, matproduktion och den lokala ekonomin kan tryggas.

11 kommentarer:

  1. Ja givetvis måste antalet laddstationer byggas ut kraftigt. Det är illa att vi ligger så långt efter grannländer.

    En annan kunskap som saknas hos många beslutsfattare är hur snabbt priset för batterier fallit. 2007 låg kostnaden på över 8 600 kronor per kilowattimme. Sju år senare, det vill säga 2014, låg den på 2 600 kronor per kilowattimme. 14%/år. Enligt SEI ska 1400 ses som det stora genombrottet gentemot bensin och diesel och det beräknas nås år 2020.

    För de stora tillverkarna som Tesla är priset redan under 2200. Nya genombrott för billigare batterier kommer ofta nu.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  2. Jag ägde för några år sen en elbil, körde den i 7 år. Det var en Renault Clio Electric. Det fick mig att tänka lite på det här med elbilar. Lite tankar:
    - Fantastiskt trevlig att köra
    - En underbar upplevelse att på vintern slippa starta bilen, bara köra iväg
    - Den drog ungefär 0,3 liter bensin för uppvärmning av kupen under vintern (bensinvärmare värmde kupen). Det verkar gå åt enormt med energi att hålla en bil varm under vintern.
    - Jag tror inte elbil är särdeles miljövänlig, funderar man på vad det krävs för att skapa batterierna och sen destruera dom så blir man ju lite frågande.
    - Elbilsstolpar finns det precis överallt i Sverige, de kallas motorvärmaruttag. Det gjorde att jag kunde alltid tanka elbilen oberoende på vilket uppdrag jag än jobbade på (jobbar som konsult). Argumentet, laddstationer saknas, låter för mig obegripligt för svenska förhållanden.
    - Min elbil gick lika långt som elbilar från början av 1900-talet. 6-10 mil på en laddning.
    - Jag tror Toyota har gjort en korrekt analys att rena elbilar är fullständigt vansinnigt. Det jag tycker verkar fiffigt, är ett litet batteri (med plugin) och en frikolvsmotor,
    - Elbilar måste få sin el från någonstans, om man tänker att all el tillverkar på marginalen av kolkraft, så är det ju inte så jätteimponerande med dess miljöambition. Den dagen vi ersätter kolkraft med någon annat som inte är vansinnigt ur ett miljöperspektiv så visst, då är det ju fiffigt (vansinnigt ur ett miljöperspektiv är vindkraft, solceller och bioenergi).
    - Slutsats, den rena elbilen är nog en återvändsgränd, på samma sätt som etanolbilen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Här kommer del 1 av mitt svar:

      På 100 år har i princip ingen satsning på elbilen gjorts. Inte för att det varit en återvändsgränd utan för att billig olja är lika frestande och beroendeframkallande som de värsta droger- it makes money come so easy! Det är lätt att glömma bort att i USA monterade Standard Oil, GM och Rubber and Tire under 1930-40-talen ner hela USA:s då dominerande spårvagns och järnvägsnät. Detta åtalades bland annat GM för 1949 och alla de tre utreddes för kriminell konspiration för nedmontering av spårvagnsnätet 1974 av Senaten.

      Eltransportutvecklingen i USA har inte direkt haft det lätt.

      När världens största ekonomi under årtionden sedan säljer sina bilar över hela världen och hela västvärldens statussymbol kretsar kring bensin/dieselbilar- något folk därför tar för givet är helt normalt och bestående, är det förstås svårt att tänka sig att elbilen är något som kan vara en del av framtidens nödvändiga omställningar. Toyotas satsning på vätgas är reflekterar detta gamla tänk.

      Vilken ingenjör som helst med något sinne för ekonomi, säkert många på Toyota också, inser snabbt att vägen via elektrolys är mycket mer ineffektiv och kostsam än om man laddar ett batteri direkt som driver en elmotor. Ta sedan och lägg till att en elbil kan laddas i hemmet till en elkostnad som kan påverkas på många sätt, särskilt om du kan producera din egen el. Varför bygga en ny dyr och komplicerad infrastruktur där folk ska tanka vätgas mot betalning för priser som kommer hamna i paritet med diesel/bensin när det finns tillgång till el överallt. Lite fler laddstolpar så är det inga problem alls. De flesta kör dessutom i genomsnitt 5-8 mil om dagen så det räcker att ladda hemma o ibland på jobbet. En annan tanke är att vätgasbilar kommer ha fler delar som kan gå sönder än en elbil…där ligger de stora pengarna-underhållet av bilarna!

      Idag är det bara två tillverkare som seriöst satsar på elbilar. Tesla Motors och kinesiska BYD (den senare i huvudsak en elbuss och battertillverkare än så länge). Anledningen? Dominerande biltillverkare tjänar sina pengar på nuvarande flotta och vågar inte satsa på något de övriga i jätteskaran (Toyota, GM, VW, Ford, BMW etc) redan visat funkar. De sitter helt enkelt fast o saknar det nytänkande som kommer krävas framöver o tittar på varandra för att se vilket drag den andra ska ta.

      Mvh
      Johan





      Radera
    2. Del 2 av mitt svar:
      Hur kan jag vara så övertygad om detta?

      Titta på hur mobiljätten Nokia och mjukvarujätten Microsoft som dominerade helt på respektive produktmarknad. Sedan dök Apple upp. Få såg det som ett hot, nu ett av världens största bolag på bekostnad av de forna jättarnas ovilja/oförmåga att anpassa sig.
      Vad Tesla Motors gör nu är något liknande: att tänka helt nytt och knyta ihop alla de trådar vi blivit intalade är ”omöjligt, kan inte bli lönsamma, etc” och de tänker långt längre än bara användarvänliga elbilar till konkurrenskraftigt pris mot bensin/dieselbilen framöver. Låt oss börja med litium till batterierna. Det är ett grundämne som kan återanvändas. Vad tänker Tesla göra- jo säkra tillgången på litium och återanvända batterierna i bilarna och sedan använda dem i nya bilar/till nya batterier eller använda batterier som folk inte längre vill köra vidare på då laddkapaciteten kanske sjunkit till 60-70% av ursprunget. Vardå? Jo i hushåll och fastigheter drivna av sol och vind. Vad innebär detta? Jo, Tesla kommer med Solarcity (USA:s största solcellsinstallatör) inom kort erbjuda batterier som kan driva husets kyl/frys, spis och de tillräckligt för att ladda tex mobilen i flera dagar i händelse av strömavbrott el liknande. Det kommer även innebära att du kan ladda batterierna med el från nätet när belastningen är låg eller sälja tillbaka överskottet från din vind och solel till marknaden.
      Kinesiska BYD tänker göra något liknande när det gäller storskalig batteritillverkning för i första hand sina elbussar. K9 elbussen har testats i Köpenhamn och kan åka runt 30 mil i blandad körning på såväl motorväg som i stadstrafik. Klarar de krav som en vanlig buss i stadstrafik har men har lägre underhåll och betydligt lägre ”bränslekostnader”. De säljs som smör i Kina och rullar nu ut i stort antal i flera europeiska länder .

      För BYD:s K9 buss se gärna tidigare inlägg:
      http://www.peak-oil.se/2014/04/elbussen-som-kor-over-32-mil-pa-en.html

      Idag domineras elproduktionen i världen av el från kolkraftverk, ja. Men det ser väldigt olika ut i världen och trenden i tex världens största kolproducernade och kolkonsumerande land-Kina är att kolkraftverk läggs ner för att få bukt med utsläppen och satsa på sol, vind och vattenkraftverk. Omställningen kommer ta tid men den pågår för fullt.

      Men att peka på 100 års satsning på fossiltransporter o sedan lyssna på den industri som vill ha status quo o tro att lösningarna ska komma därifrån är dömt att misslyckas.

      Det finns inga enkla lösningar för att anpassa oss till minskat fossilberoende men att sitta kvar i samma gamla båt och inte ge eltransporterna en chans är inte särskilt genomtänkt.

      Om vi sedan lägger till att bilar kommer bli allt mer automatiserade öppnar det för möjligheten att vi inte längre behöver äga bilarna som idag. De kan vara i mer eller mindre ständig rörelse när de automatiseras o därmed kan en bil ”delas” av kanske 100 personer. Världens bilflotta kan därmed decimeras till en hundradel o vips så blir inte den begränsade tillgången till sällsynta jordartsmetaller ett problem i första taget.

      Eltransporter med i huvudsak järnväg, spårvagnar, podsystem och hängkabiner med elbilar som komplement är jag övertygad om är en väg framåt vi bör satsa hårt på. Det minskar oljeberoendet radikalt och har så många andra fördelar.

      Vi ägnar ett kapitel åt elektrifiering av transportnätet i vår bok Olja för blåbär, kanske får du lite andra tankar om du läser där ;)

      Våga tänk nytt utanför fossilboxen!
      Mvh
      Johan

      Radera
    3. Intressant hur du tänker. Jag vet inte om jag är gammalmodig, det är ju alltid svårt att sia om framtiden, t ex så hade jag initialt tokfel om Iphone. Jag tycker du glömmer bort en ganska väsentlig detalj och det är bensin/dieselbilarnas snabba tekniska vidareutveckling. Men hur än det är, så får väl framtiden utvisa vad som händer. Trots att jag som var/är hänförd elbilskörare så är jag inte alls lika positiv som du. Jag tror att elbilen kommer bara slå om den är subventionerad (dvs de fattiga betalar för att de rika ska få ett miljösamvete), vilket jag tycker är moraliskt förkastligt. (Det var därför jag kan kunde köra en elbil som egentligen kostade hundratusentalskronor som någon kommun hade köpt in som jag kunde köpa begagnat för spottstyver, eftersom ingen sansad människa köpte en elbil på den tiden... men det var då det...).

      Radera
    4. Den snabba utvecklingen av förbrännings motorn? Jag menar hur många bilar drar mindre än Volkswagen Lupo L3 som kom 2000?
      Hur miljövänligt är cerium och lantan som används som tillsats i diesel? (och hur lätt är det att återvinna när du har kört upp dieseln?)
      Visst har elbilen baksidor men som jag ser det är enda "bil" som är energi effektiv nog och kan "köras" på olika bränslen.
      Vätgas, visst men exempel vis Toyota bränslecell bil har man kappa kostnaderna på bilen genom minska "effekten" på bränslecellerna och lagt till ett batteri. Ta vi dessutom att verkningsgraden för vätgas bilen blir mindre än för elbil, (du kan köra ca 2-3 gånger längre med elbil vs vätgas bil om vätgasen kommer från el)
      Det jag väntar på är en Android variant av elbilen, delvis elbilar i olika prisklasser mm

      Radera
    5. Det verkar som om Toyota förutom att satsa på vätgas även satsar på frikolvsmotor, kolla det här:
      http://www.greencarcongress.com/2014/04/20140422-fpeg.html

      Radera
    6. Jo, jag håller med att elbil är bra. Men man måste ta med i beräkningen de negativa effekterna av batteritillverkning. Den är inte snäll. Som jag ser på tillvaron då det finns bara två produktionssätt av el som storskaligt är miljövänligt det är fissions och fusion. Tyvärr så ligger fusion för långt bort. Fission har en del risker som gör att säkerhetsarrangemanget för tillfället verkar bli för dyrt. Så länge det är på här sättet finns ju ingen rimlighet att gå över på el (så länge inte bensin/dieselpriset ligger på rimliga nivåer). Om man ska tro den här bloggen så borde ju bensin/diesel-priset bli tämligen högt, då kommer en automatisk övergång till annan teknik, jag ser ingen anledning till extra straffbeskattning i Sverige (det leder givetvis till andra negativa konsekvenser som att landsbygden och lantbruk i ännu större skala läggs ner (lantbruken konkurreras ut av utländska lantbruk)).

      Radera
    7. Visst ska man ta "negativa effekterna av batteritillverkning" med i beräkningen, ingen bil är "perfekt".
      Men det är förhållandevis lätt att återvinning metallerna i en elbil jämfört med diesel bil, exempel: tillsatser i dieseln eller för den del katalysatorn där det försvinner en hel del av den ädla metallen under dennes livslängd.

      Angående lant-/skogs-brukare göra avdrag för skatten på bränslet.
      Från skatteverkets hemsida
      "Du kan söka återbetalning för energiskatt och koldioxidskatt på bränsle som du förbrukat i jordbruk, skogsbruk eller vattenbruk, till exempel fiskodling, kräftodling, musselodling, vattenväxtodling.
      En förutsättning för återbetalning av skatten är att du bedriver dessa verksamheter yrkesmässigt."

      Så "negativa konsekvenser som att landsbygden" är det lite väl överdrivna, visst ska erkännas att jag helst skulle slippa den extra skatten, men går det till omställning så att vi på landsbygden kan leva kvar så betalar jag gärna.
      Exempel: Anta att skatten höjer priset med 1kr/liter och bilen drar 0,7liter/mil och man kör 3000mil/år, då kommer man få en "extra" månadskostnad på 175kr. Lite surt men inte något jag skulle ha som skäl att flytta in till stan.

      "Om man ska tro den här bloggen så borde ju bensin/diesel-priset bli tämligen högt, då kommer en automatisk övergång till annan teknik"
      Problemet är att det tar tid att bygga nya bil och många har inte råd med nya bilar, därför måste man göra något nu och inte när problem uppstår för då kan vi få riktigt stora problem.
      Angående elen så tror jag mer på småskaligt bruk än gigantiska. Anledningen är enkelt energin finns utspritt i form av sol, vind och biomassa (som exempelvis biogas). Visst är de förhållande viss små i dag men de växer.

      Tack för länken angående frikolvsmotor det var intressant läsning, påminner lite om gamla tvåtakts dieselmotor fast med en linjär motor istället för vevstake.

      Radera
    8. Jag ser inget annat än förfall på landsbygden, du kanske upplever nåt annat, men jag kommer från Jämtland och där är det snarare, gör om landskapet till obygd med gigantiska vindkraftverk i horisonten. Bensin-skatt, pumplagar etc verkar vara ett sätt att helt enkelt ödelägga vårat avlånga land. Tidigare så förstörde man Norrland med vattenkraften och nu fortsätter man i samma spår med vindkraften. Tänk tanken att sätta upp damm i strömmen, reglera Mälaren med någon meter sen placera vindkraftverkspark på Kungsholmen, då helt plötsligt skulle det inte längre vara så miljövänligt. Men när det sker i Norrland, vem bryr sig!

      Jag förstår verkligen inte varför el ska produceras småskaligt, just el är ypperligt att producera storskaligt för att slippa onödigt miljöslitage (jämför med ett par tusen vindkraftverk mot ett eller några kärnkraftver/kolkraftverk). Småskaligt är ofta väldigt miljöbelastande. Det finns livscykelanalyser som visar på att solceller skapar mer CO2-utsläpp de första 20 åren jämfört med kolkraftverk. Vindkraftverk enligt Vattenfalls livscykelanalys producerar 3 ggr mer CO2 än svensk kärnkraft. Om man nu är orolig för CO2 och dess växthuseffekt så borde man i rimlighetens namn vara för just kärnkraft. (Livscykel-analyser ska man kanske ta med en nypa salt då dessa kan nog bli ganska skeva beroende på vem som gör dom). Men det är ju på inget sätt givet vad som är mer eller mindre miljöbelastande. Se bara den här (bortser från just CO2): http://www.scientificamerican.com/article/renewable-energys-hidden-costs/

      Vad som är och inte är miljöbelastande beror väldigt mycket på betraktarens perspektiv.

      Radera
  3. Var skall all den billiga, och stora mängden el komma ifrån. Från ingenstans kanske, möjligtvis gud själv?
    Skulle vara intressant att se en vintertest på en elbil i mellersta Sverige på den totala energikostnaden per mil.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.