2015-04-03

Rekordmånad för elbilar i Sverige

För nästan exakt ett år sedan kunde vi rapportera att Norge slog nytt rekord i antal nyregistrerade elbilar under en månad. I topp klev då amerikanska elbilstillverkaren Tesla Motors fram med sin andra modell, Tesla Model S. I mars 2014 registrerades hela 1493 Tesla Model S i Norge, vilket innebar att var 10:e bil, vare sig det var en elbil, hybrid eller en ren fossilbränslebil som registrerades, var en Tesla av denna typ.

Under samma månad levererades endast 26 Model S i Sverige.

Tre månader senare kunde vi dock rapportera om att Sverige rykt upp sig lite mot elbilsgiganten i väst genom att 45 Tesla Model levererades i juni. Detta var mer än alla övriga elbilsmodeller tillsammans den månaden. Sedan dess har Tesla Motors etablerat ett laddnätverk av snabbladdare som gör att det går att ta sig runt hela Sverige med Tesla Model S.

Laddningen är gratis i den meningen att du aldrig behöver betala vid stationerna men däremot betala ett högre pris när du köper den (livstids laddning är inprisad).

Många har dock börjat leasa bilen och ca 2-3 stycken Model S bilar rullar i Taxi Stockholms flotta och ett 10-tal är beställda. Den första Model S -taxin började rulla i Gävle där en taxichaufför var första att köra kunder i en Tesla.

Störst chans att få åka en ren elbilstaxi har du dock om du åker till Amsterdams flygplats där det i oktober i fjol började rulla 167 Tesla Model S.

Elbilen Tesla Model utanför IKEA i Borlänge  

Foto av: Johan Landgren  

Nu nås vi av nyheten att eliblsförsäljningen för första gången slagit hybridbilsförsäljningen under en månad i Sverige. Listan toppades i mars av elbilen Nissan Leaf som levererade 132 bilar medan 122 Tesla Model S levererades.

I Norge levererades 1140 Model S under mars månad och i norska elbilsforumet sägs det att upp till 25 % av alla bilar som levererades i Norge var en Model S. Om det stämmer var alltså var fjärde bil som levererades i Norge i mars en Tesla Model S, upp från var 10:e för ett år sedan.  

Framförallt lockas säkert många av den nya fyrhjulsdrivna versionen av Tesla Model S "Tesla Model S D" (D står för dual drive då bilen har en elmotor fram och en bak som tillsammans driver de fyra hjulen). Den fyrhjulsdrivna versionen erbjuder dessutom automatisk farthållare, har hårdvara för att bli en semiautonom bil som tex klarar att köra själv på motorväg, parkera själv, köra fram till sin ägare/den som ska köra mm dock alltid med en förare som behåller kontrollen bakom ratten!
   
För mer om elbilarnas framfart i Sverige se gärna laddaelbilen.se och Teslaclubsweden.se

Vi äger aktier i Tesla Motors men i övrigt får vi inget för att skriva detta inlägg. Vi gör det för att vi vill sprida kunskap om elbilen då vi ser den som ett viktigt komplement till järnväg, spårvagn, Folkbanan och andra elbilstransporter i omställningen bort från fossilberoendet. Då Tesla ligger överlägset längst fram i sitt tänkande kring elbilar och även långt framme i helhetslösningar inom förnyelsebar energi, får de naturligt mer utrymme.

Mer om eltransporter kan ni läsa om i smakprovet av vår nysläppta bok Olja för blåbär-Energi, makt och hållbarhet.

Fortsatt glad påsk!
  

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Hej. Har du sett ritningarna? Hängkabiner är fullt möjliga och har många fördelar. Höjden över marken, låga underhållskostnader, möjligt till små och större skala-därmed kan investeringarna styras efter behovet. Finns ej etablerat i Sverige då startkapitalet/kunskapen om dess potential ännu inte utspridd. Jag skulle vara försiktig med att avfärda NÅGOT försök till omställning av transportsystemet tills det getts en riktig chans. Små rörelser framåt bättre än att stilla stå kvar och hoppas någon annan ska lösa det åt än.

      Mvh
      Johan

      Radera
    2. Tror Magnus tänkte på en gul frukt som går bra att äta till blåbär. Försökte köpa blåbärsboken på Akademibokhandeln i Forum Nacka men det fanns bara fyra ex inne i City och biblioteket där var stängt. Sitter och jäser efter flera ägg sill mm.

      I övrigt har jag just läst en lång rapport: "Current and Future Cost of Photovoltaics" från Agora Energiewende i Tyskland. Solceller i större anläggningar verkar komma stå för en stor del av central elproduktion framåt. Billigaste produktionen kan bli i tex Indien med sina låga löner, men sol slår strax nya kraftverk i Eu när det gäller pris per kWh utan subventioner, nya kärnkraftverk och alla nya fossilkraftverk klarar sig inte med den utveckling som pågår för storskalig solkraft.

      Glad fortsatt Påsk

      Nanotec

      Radera
    3. Hej Nanotec! Kanske Magnus avsåg banan men tror inte det. Hoppas du gillar boken!

      Ska kika på rapporten- verkar intressant!

      Trevlig påsk!

      Mvh
      Johan

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.